top of page

Velkommen!

Hei, og velkommen til min blogg.

Mitt navn er Ida Eidsvik, jeg er 19år og bor i Bjugn kommune på Fosenhalvøya. Mitt utdanningsløp består av VG1 helse- og oppvekstfag (Fosen VGS), VG2 barne- og ungdomsarbeiderfag (Åfjord VGS) og jeg er nå lærling som barne- og ungdomsarbeider ved Åfjord Videregående Skole. Som noen kanskje vet så reiser jeg til Spania 3. September for å ta tre måneder av min lærlingetid i utlandet. Jeg bestemte meg for å lage en blogg hvor jeg kan fortelle om hva jeg gjør og hva jeg opplever mens jeg er i Spania. Jeg føler det er en enkleste måte for å nå flest mulig av familie, venner, kollegaer og andre som er interesserte i å høre om programmet Practice Europe og om min opplevelse i Spania.

Litt om oppholdet:

Info om programmet fra Practice Europe sin hjemmeside "Gjennom Practice Europe gir Sør-Trøndelag fylkeskommune lærlinger i fylket mulighet til å kunne ta deler av læretida i en bedrift i Europa. Ordningen er en del av EU-programmet Erasmus+. Et utenlandsopphold gir flere fordeler, blant annet når du skal søke jobb etter endt utdanning. For tida tilbyr fylkeskommunen utplassering i Slovenia, Italia, Spania, Belgia, Tyskland, England, Irland, Danmark og Island.".

Jeg leste mye på nettsiden deres, facebooksiden deres og så på informasjonsfilm om prosjektet før jeg bestemte meg for å søke. Jeg tok kontakt med Ingunn som jobber med prosjektet i desember for å vise interesse og for å spørre om når jeg burde søke. I starten av januar sendte jeg søknaden, og ble innkalt på intervju senere samme måned. Jeg ble kontaktet i mars med tilbud om tre måneders opphold i Spania, noe jeg takket ja til med en gang!

Jerez de la Frontera

Jeg reiser sammen med to andre jenter fra Sør-Trøndelag, og vi skal dele en leilighet i byen Jerez de la Frontera. Der skal vi først gå på en språkskole (Caramba Language School) i 4 uker, før vi skal jobbe på hver vår arbeisplass i 10 uker. Min arbeidsplass er CEIP ciudad de Jerez, som er en spansk barneskole. Jeg gleder meg veldig mye til å reise nedover, komme i gang på språkskolen og lære masse om språket, kulturen og deres arbeid med barn og ungdom når jeg starter på arbeidsplassen.

Det får være nok info for denne gang. Jeg skal prøve å oppdattere jevnlig i løpet av oppholdet!

- Ida

bottom of page