top of page

Uke 1 av 14: Oppholdet så langt

Hei! Her kommer en liten oppsummering av den første uken av totalt 14 uker her nede:

(3.)4. September

Igår var dagen jeg har ventet på lenge, reisedagen! Kl. 07.30 gikk flyet fra Værnes, og siden jeg bor 2 timer unna Trondheim og fergene ikke passet med flytidspunket startet vi å kjøre kl. 03:00. Det ble en lang dag med reising siden vi mellomlandet i Oslo hvor vi måtte vente 3 timer før videre avgang til Malaga. Fra flyplassen i Malaga og hit til Jerez er det ca. to og en halv time i bil, noe som var veldig drøyt da vi var slitne og ville komme oss frem til leiligheten. Vår kontakt her under hele oppholdet er en utrolig hyggelig dame som heter Maria (hun driver språkskolen som vi går på) og hun ordnet skyss til oss som ventet når vi landet i Malaga. Vi ankom leiligheten rundt kl. 19:00 hvor en kjenning av Maria og huseier møtte oss for å vise oss leiligheten og fortelle litt om den. Standaren her er noe helt annet enn hjemme i Norge, så jeg hadde ikke høye forventninger, noe som er positivt da leiligheten var bedre enn jeg trodde. To bad, tre soverom, et lite kjøkken, en stue og en liten balkong. Helt grei standard og utrolig sentralt. Vi bor rett ved tog- og busstasjonen her i Jerez, noe som er veldig praktisk. Vi kan ta tog i 10 minutter så er vi på stranda, siden Jerez ikke ligger helt ved kysten. Natalie som jeg reiser med må ta buss en times tid til jobb, så det er veldig praktisk å bo så nære.

Når vi kom igår hadde vi alle tre lyst til å utforske litt. Maria sendte oss navnet på et stort shoppingsenter som hadde åpent, Luz Shopping(litt vanskelig å se, men bilde av senteret er til høyre) Jeg tror det er likt Norge med tanke på søndagsstengte butikker, siden Maria sa de største butikkene hadde åpent på grunn av skolestart. Vi bestemte oss for å dra til Luz, og kjøpesenteret var ikke som et vanlig kjøpesenter hjemme i Norge. Det var mange butikker (hver butikk hadde en egen bygning) som lå i en " klynge". Litt vanskelig å forklare, men det er veldig likt Norwegian Outlet som ligger i Oslo hvis man har vært der. Det var utrolig mange butikker og resturanter der, IKEA, Mango, en stor H&M butikk, KFC, taco bell, adidas, nike factory og mange fler. Det tok ca en time å gå dit og ca en time hjemover, så vi var ganske slitne etter turen og gikk å la oss veldig fort.

I dag var første skoledag. Vi ble hentet og kjørt til skolen av samme person som viste oss leiligheten. Det er veldig korte og intensive skoledager her, skolen varer fra 09:30 til 14:00 (pause fra 11:30 til 12:00). I pausen dro vi ned til "Bar Estadio" en liten resturant som ligger like ved skolen. Der bestilte jeg en sandwich mixto og en fanta (bilde ovenfor), en toast med ost og skinke. Den ser ganske enkel ut, men smaker veldig godt. Vi lærer veldig mye på kort tid på språksolen og sitter å noterer hele tiden. I dag lærte vi mye om å presentere oss selv, hilse på folk og å si ha det til noen. Maria er en veldig flink lærer og hun snakker mye engelsk og endel norsk. Etter skolen dro vi til et treningssenter som vi hørte skulle være bra for å ordne medlemskap der. Maria skrev en lapp som vi kunne vise hun på treningssenteret hvor det sto at vi ville ha medlemskap for 3mnd og at vi gjerne ville få en omvisning på senteret før vi bestemte oss. Her i Jerez er det veldig få som kan engelsk, altså jeg har hittil møtt kanskje 3-4 stk (som ikke jobber på språkskolen) som kan litt engelsk, hvor en av de var fra England. Damen på treningssenteret forsto altså ikke et ord engelsk, og vi kan ikke nok spansk til å forstå hva hun mente. Heldigvis kom det en spansk dame innom samtidig som vi sto der, og hun kunne litt engelsk så hun ble litt som en tolk. Vi fikk lov til å gå inn på treningssenteret å se oss om før vi bestemte oss for å melde oss inn. Det var utrolig fint! Mange apparater for styrketrening, tredemøller, to saler for gruppetreninger siden de har zumbatreninger, yoga osv, stor garderobe med dusjer og svømmebasseng! Det er to basseng der hvor det ene er til svømming (som i trening) og et varmt basseng. Det er også badstue der og til og med et stående solarium i garderoben. Selve treningssenteret er en del av en stor fotballstadion, så når du trener styrke så ser du ut mot banen på stadioen (som lerkendal, bare litt mindre). Vi fikk ordnet medlemsskap, dro hjem for å skifte for så å dra tilbake for å trene. Treningsenteret ligger like ved skolen, og det tar ca 20min å gå til begge stedene. Etter trening dro vi innom butikken for å kjøpe litt mat. Vi lagde fajitas her i leiligheten før vi la oss for å sove.

5. September

Dag to i Jerez og dag to på språkskolen. Som nevnt er skoledagene korte og effektive, og det er ikke så mye å si om skoledagene for det vi gjør der er å lære språket. I dag lærte vi mer om å presentere oss selv, som å fortelle hva vi heter, hvor vi kommer fra, hvor gamle vi er og hva vi jobber med eller hva vi studerer. For eksempel Me llamo Ida, tengo diecinueve años y soy de Noruega. Soy estudiante de español, hablo noruega, ingles y un poquito de español. Vivo en Jerez, en la Plaza de la Estacion, bloque..... (Jeg heter Ida, er nitten år og kommer fra Norge. Jeg studerer spansk, snakker norsk, engelsk og bittelitt spansk. Jeg bor i Jerez, adresse Plaza de la Estacion, blokk....). Mye av dette er repetisjon for meg siden jeg har hatt Spansk i tre år på ungdomsskolen, men jeg merker at mye er glemt og det er også mye nytt. Etter skolen så dro vi til treningssenteret for å trene, før vi dro hjem for å skifte til strandklær. Som sagt bor vi rett ved tog stasjonen, og herfra tar det ca 10 minutter med tog til Valdelagrana som er den nærmeste stranda. Vi tok taxi dit, men tok toget hjemover. Jeg dro sammen med Natalie, Marianne, Ida og Britha. Natalie og Marianne er de to som jeg dro hit sammen med og vi deler en leilighet sammen. Natalie er lærling i faget industiell matproduksjon og Marianne er lærling som helsefagarbeider. Ida kommer fra Alta og er lærling på et turistkontor hjemme i Norge og har samme opplegg som oss her nede (4 uker srpåkskole, 10 uker jobb). Britha har reist hit for å lære mer Spansk og går også på språkskolen, men både Britha og Ida er i en annen klasse enn oss. Det var en veldig fin dag vi hadde på stranda og når vi kom hjem bestilte vi en pizza på en resturant som er rett ved inngangsdøren til blokka vi bor i. Med andre ord bor vi meget sentralt! Det er to små butikker like ved blokka og det er mange resturanter her. Ikke langt unna er det en matbutikk med godt utvalg og det er også Burger King der.

6. September

Dag tre i Jerez! På språkskolen i dag lærte vi mye om familie, hva de forskjellige begrepene som bestemor, bestefar, sønn, datter osv heter på spansk. Jeg syns spansk er et veldig fint språk og det er interessant å lære, men også veldig vanskelig. Jeg håper jeg lærer masse om språket i løpet av oppholdet! Nå lærer vi mye grunnleggende ord, men iallefall siste uka på språkskolen så skal vi lære mye som vi får bruk for på arbeidsplassen hvor vi skal være i ti uker. Jeg dro tilbake til leiligheten etter skolen for å slappe av litt, og ut på ettermiddagen dro jeg og Natalie til et kjøpesenter som heter Area Sur og ligger rett ved Luz Shopping. Vi var på Luz en stund først fordi vi rakk ikke å dra innom mange butikker på den korte tiden vi var der på søndag. Etter vi hadde sett oss rundt og handlet litt i forskjellige butikker på Luz dro vi til Area Sur. Oh lord, for et kjøpesenter! Det var et kjøpesenter slik som norske senter, bare utrolig stort. De hadde masse butikker der, og jeg rakk bare å dra innom to butikker før senteret stengte. Så ikke så nøye på hvilke butikker de hadde der da det var så stort, men første jeg la merke til var Primark! Primark er en butikk med utrolig stort utvalg av klær, accessories, vesker, sminke og masse nips og naps som ikke koster veldig mye. Jeg var på Primark i London for noen år siden og forelsket meg i butikken, så det ble endel shopping der så jeg rakk kun en snartur innom Zara. Vi har bestemt oss for å sette av en hel dag der senere, for man må ha god tid for å rekke å innom hele Area Sur og Luz. Det ble veldig sent så jeg gikk rett i sengs når jeg kom hjem!

7. September

Siste skoledag for uken, siden vi har fri på fredager. Idag lærte vi enda mer om familie, og lagde tegning av vårt familietre for å lære å bruke ordene for mamma, pappa osv i en setning. Vi snakket om hva foreldrene våre het, hvor gamle besteforeldrene våre er og hva søskenene våre jobber som/studerer osv. Vi lærte også noen navn på forskjellige yrker, noe som er nyttig å kunne. Etter skolen dro jeg hjem for å slappe av og gjøre lekser, fordi vi skulle bli med Maria og familien hennes på en flamenco show hvor broren hennes sang. Vi er 7 elever på språkskolen hittil, 4 av oss er lærlinger, to stykker går der for å lære mer om språket til spansk eksamen hjemme i Norge og en går der på grunn av interessen for språket. De andre fire elevene deler en leilighet sammen. Vi var seks elever som dro til baren hvor flamenco showet var, så vi møttes utenfor baren før vi gikk inn. Det var utrolig gøy å få se hvilken musikk som er vanlig her nede, og hvilken stemning det er på en så liten og lokal bar som det vi var på! Det var kjempegøy å få være med, og utrolig koselig å hilse på familien til Maria. Det ble veldig sent etter flamencoshowet, så gikk rett i sengs når jeg kom hjem.

8. September

Det er veldig lite å skrive om fredagen, for vi dro til Valdelagrana for å ligge på stranden hele dagen! Det var utrolig godt å ha en hel dag på stranden, og litt solbrenthet hører vel med.. men brunfargen kommer seg! Når vi kom hjem slappet vi av litt før vi gikk ut for å handle mere vann og kjøpe med oss en pizza hjem! Pizzaen fra resturanten her er utrolig god, og de har til og med en pizzaheis(!!). De har kjøkken i 2. etasje og et fint lokale som er ute på baksiden av blokken (vi ser rett ned på det lokalet fra balkongen) hvor man kan spise. På fremsiden av blokken (som er like ved inngangsdøren til blokken vår) så er det noen bord og stoler og inne er disken hvor man kan kjøpe take-away mat!

9. September

Idag våknet jeg tidlig, sjekket værmeldingen og så at det meldte overskyet hele dagen. Hadde et håp om å få til en dag på stranden, men la meg heller for å sove igjen. Det var utrolig godt å sove lenge, og etter jeg sto opp bestemte vi oss for å ta en heldag på Lus Shopping og Area Sur. Det ble en lang dag med shopping og vi fikk handlet mye som vi likte. Inne på Area Sur er det mange butikker, og de har en stor spillesal for barn der (slike automater du putter på noen mynter og kan spille forskjellige spill) og til og med kinosal, inne på senteret! Som nevnt tidligere tar det ca en time å gå én vei, så vi tok taxi begge veiene. Taxiene står parkert utenfor togstasjonen, så vi går bare ut inngangsdøren så står jo taxiene på rad og rekke der. Kjempekjekt! Det koster ca 6 euro én vei, så det blir ca 20kr på hver av oss tre. Når vi kom hjem var det ganske sent, så vi slappet av før vi gikk til sengs.

10. September (idag)

I dag tenke jeg egentlig å dra på stranden en tur, men jeg våknet så sent at det var noen timer til toget gikk. Toger går ca én gang i timen her, men det virker som det ikke går så ofte på søndager. Nå sitter jeg og Natalie og ser Fast and the Furious 8 og jeg skriver litt på bloggen. Ikveld skal vi gå ut for å spise sammen med noen av de andre på språkskolen, siden Maria har fortalt oss at her i Jerez er det mange som pynter seg før de drar ut for å spise på søndager. Det blir nok bare avslapning her i dag, kanskje drar jeg til en park eller på stranda for å sole meg litt før vi skal ut å spise. Her i Spania spiser de middag veldig sent, alt mellom 21:00 og 23:00 så det er veldig uvant i forhold til tidspunktene vi spiser middag hjemme i Norge.

Jeg trives veldig godt her nede. Alle på språkskolen, både elever og lærere, er kjempehyggelige og det er alltid noe vi kan finne på og gjøre på ettermiddagen. I morgen kommer det flere elever hit. Maria sa at det kommer noen fra Sunndalsøra hit som bare skal være her en ukes tid (om jeg husker riktig) så derfor har vi skole på ettermiddagen i uken som kommer. Det skal også komme 3(?) lærlinger fra Akershus hit nå, som skal starte på språkskolen sammen med oss, så det blir spennende å bli kjent med enda flere. Vi har ikke fått så mye info, men jeg vet at en av de fra Akershus skal jobbe på samme arbeidssted som meg. Derfor begynner vi kl 15:30 på skolen den kommende uken, og det blir veldig kjekt! Da kan vi sove litt ut på dagen, dra på trening før skolen eller ta en tur på stranden på formiddagen.

Her kommer noen bilder som jeg har tatt siden vi kom hit (hold musepekeren over bildene for å få opp beskrivelse):

bottom of page