top of page

Uke 2 av 14: Gibraltar

Hei!

Da er uke 2 av 14 snart fullført her i Jerez. Som nevnt i forrige innlegg så startet vi på skolen kl. 15:30 denne uken, og da har det blitt knapt med tid til å dra på stranden på morgenen. Derfor har denne uken vært veldig rolig og sløv (i ukedagene) og døgnet har blitt litt snudd på hodet. Har fått sovet lenge om morgne, ryddet rommet og sett film før vi har dratt på skolen. Har vært på treningsenteret hver dag etter skolen, så har kommet tilbake til leiligheten rundt 10 tiden på kveldene. Da blir det middag, lekser og litt film før leggetid! Jeg ser veldig frem til å starte kl. 9:30 på skolen denne uken, for da kan vi dra på stranden, shopping eller finne på noe annet etter vi har vært på skolen. Innlegget idag blir derfor hovedsaklig om hva vi har gjort i helgen, for på fredag dro vi nemlig til Gibraltar!

15. September (bilder kommer under innlegget)

Maria bruker å planlegge litt aktiviteter og utflukter for oss som det vil bli mer av de neste to ukene på skolen. Idag var det tur til Gibraltar som sto på planen! Natalie, Ida og jeg var de som hadde lyst til å dra til Gibraltar nå, så vi dro dit sammen med Alvaro, søskenbarnet til Maria, og kjæresten hans. Det tok ca en og en halv til to timer å kjøre dit fra Jerez, og siden Gibraltar er britisk område så måtte vi ha med pass for å vise frem når vi kjørte over grensen. Selve Gibraltar er et veldig lite område som kun er 6,8km² (til sammenligning er Trondheim 321,8km²). Hovedattraksjonen i Gibraltar er The Rock (også kalt Gibraltar klippen) som er et 426m høyt fjell som ligger helt i enden av Gibraltar mot Gibraltarstredet. Vi fikk vite at daglig er det omtrent 6000 - 7000 personer som besøker Gibraltar og The rock i høysesongen. Vi ville besøke The Rock og da er det to måter å komme seg til toppen på. Man kan ta en gondolbane som kun går til toppen og ned igjen eller man kan ta en taxi. Det er masse taxier der (varebil med 9 seter) som kjører folk rundt i fjellet, og de taxiene stopper på 4 steder. Gondolbanen var stengt på grunn av at det var en del vind, så vi tok turen med en taxi. Fra vi dro og til vi kom ned igjen tok turen ca 1,5 time, og det var utrolig spennende! Vi stoppet først på et utsiktspunkt hvor vi så Gibraltarstredet og over til Marokko i Afrika. Gibraltarstredet er 15 km på det smaleste, så fra Gibraltar kan man ta ferge over til Marokko eller man kan ta fly som tar 20min (dette er noe vi tenker og har veldig lyst til å gjøre under oppholdet vårt her). Vi var der i 10-15min før vi kjørte videre til neste stopp som var St. Michael's cave. Sjåføren av taxien fortalte veldig mye om historien på de forskjellige stoppene. Jeg husker ikke alt han sa da det var veldig mye informasjon, men hulen ble iallefall brukt som sykehus under 2. verdenskrig, og i dag er det en turistattraksjon i tillegg til at det arrangeres konserter og kulturelle arrangementer der. Det så vi når vi kom inne i hulen for det var som en liten tribune der, en liten scene og stoler overalt. Hulen var mye større en bildene (galleri under innlegget) viser, men det var vanskelig å få tatt bilder i hele hulen for det var mange små veier du kunne ta inne i hulen og mange trapper overalt! Vi var der rundt en halv time, og når vi skulle gå ut var det tre aper som var ved inngangen. Vi har jo lest mye på nett om at apene kan bite, så vi ble litt nervøse men fikk knipset noen bilder av de. Jeg og Natalie kjøpte oss en is, og neste stopp hvor vi skulle se på apene trodde vi var langt unna, men det tok jo bare et par minutter å kjøre så jeg rakk ikke å spise opp isen. Når vi kom frem til toppen av The Rock, hvor apene holder til, så måtte jeg og Natalie vente i bilen til isen var spist opp fordi apene tar det de finner av mat. Sjåføren av taxien sa at så lenge vi holdt oss rolige så ville ikke apene gjøre oss noe vondt, men vi måtte bli i bilen til isen var spist opp. Selvfølgelig var det en ape som så at vi hadde en is, så den hoppet på bilen og satt på speilet og stirret på isen helt til den var spist opp. Etter noen minutter hoppet den av bilen, og da gikk vi ut. Det var masse aper overalt hvor vi gikk, og de minste var så søte! Vi møtte på guiden vår på tur opp til der apene var, og han sto å holdt i en ape. Han lurte på om vi ville holde i, og det ville jeg veldig gjerne. Han ba meg om å ta hendene sammen slik at apen kunne klatre over til meg, og det gjorde den. Den klatret oppover armene mine og satte seg på skulderen min. Taxisjåføren tok telefonen min som jeg hadde i hånden, for at apen ikke skulle stjele den, så jeg fikk ikke tatt et bilde selv med apen. Men Natalie skulle ta et bilde av at den satt på skulderen min. Hun rakk å ta et kjapt bilde før det kom en ape å hoppet opp på hodet hennes! Det var utrolig søte aper og taxisjåføren var utrolig hyggelig å fortalte oss mye om de. Det er mellom 200 og 300 aper oppe på The Rock i Gibraltar, og de blir godt tatt vare på. De får mat to ganger om dagen, frukt og lignende på morgenen og tørrfor som frø, nøtter osv. på ettermiddagen/kvelden. Etter at en ape har fått en unge, så blir apen sterilisert for å holde bestanden nede. Hvis de får masse barn blir det så mange aper og da spres de seg nedover mot byen, og de vil gjerne holde dem oppe i fjellet. Apene blir også vaksinert mot rabies og lignende sykdommer sa sjåføren, enda et tegn på at de blir godt tatt vare på! Etter apene stoppet vi på en utsiktspunkt der vi så utover mot selve Gibraltar, og da så vi hvor lite Gibraltar faktisk er. Men for en utrolig fin plass! Når vi kom ned med taxien ventet Alvaro og kjæresten hans der, og vi gikk sammen med de ned til handlegaten. Der hadde vi 3 timer hvor vi kunne gå å se, shoppe og gjøre det vi ville. Gibraltar er en utrolig fin plass, og handlegaten var så koselig! Man merker at man ikke er i Spania lenger, prisene var høyere, folket snakket engelsk (noe som var veldig uvant siden nesten ingen i Jerez prater engelsk) og vi møtte masse barn i gata som hadde på seg skoleuniformer. Vi gikk litt å så i butikkene, spiste litt mat før vi møtte Alvaro. Han viste oss et veldig pent lite bakeri hvor de hadde utrolig fine kaker og stort utvalg av cupcakes, så vi kjøpte med noen cupcakes hjem (de var utrolig gode!!). Dette var en utrolig fin tur og, jeg sier det igjen, Gibraltar var en veldig fin og liten plass. Mamma kommer hit litt senere i høst sammen med bestemor, en gammel tante av meg og datteren og svigerdatteren hennes, så jeg har veldig lyst til å ta med de til Gibraltar!

Ellers har uken vært veldig rolig, på lørdag dro jeg til en park for å sole meg før jeg og Ida dro ut å spiste og sjekke ut utelivet her i Jerez! Vi fant mange utesteder på nett, men bestemte oss for å sjekke ut et utested Ida fikk anbefalt av noen. Siden vedkommende visste at vi var 19år regnet vi med at det var 18 års grense, men hehe, det var 24 års grense der.. Vi tok taxi dit, men gikk tilbake noe som ble en lang tur da vi gikk veldig mye feil, men vi var i godt humør og hadde det kjempegøy uansett!

Idag (søndag 17. september) har jeg bare vært i leiligheten å slappet av. Det har vært en skikkelig daff dag! Jeg våknet i 11 tiden og så to filmer på Netflix, som da betyr at jeg ikke forlot senga før rundt klokken 3 (ups). Jeg dro på butikken en tur (som er rett ved leiligheten) for å handle litt mat og juice, lagde meg "frokost" og har egentlig ligget å sett film i hele dag, og gjort lekser!

Jeg ser veldig frem til uken som kommer nå, da vi begynner med skole på morgenen igjen. Det blir nok noen ettermiddager på stranda, og så skal Maria ordne aktiviteter som ridning og vin smaking (yeey!). Jerez er veldig kjent for sin produksjon av Cherry vin, så det blir interessant å oppleve.

Her kommer noen bilder av uken:

bottom of page