top of page

Uke 3 av 14: Hesteshow og poolparty

Jeg har fått noen spørsmål om hvem det er jeg er her sammen med, og hvem jeg er sammen med på fritiden. Derfor tenkte jeg å skrive hvem jeg er her sammen med og hvorfor de er her (alle er/har vært elever på språkskolen:

Natalie - hun bor jeg sammen med, er lærling innen industriell matproduksjon

Marianne - hun bor jeg sammen med, er lærling som helsefagarbeider

Maha - bor sammen med Marit og Ylva, er lærling som barne- og ungdomsarbeider

Marit - bor sammen med Maha og Ylva, er lærling som barne- og ungdomsarbeider

Ylva - bor sammen med Maha og Marit, er lærling innen hestefaget

Ida - bor sammen med Britha og to andre, er lærling som reiselivs medarbeider

Britha - bor sammen med Ida og to andre, er her for å lære mer om språket

Linn - bor sammen med et søskenbarn av Maria, er her for å lære mer om språket

(opplysningene/informasjonen ovenfor er publisert med tillatelse fra alle personene som er nevnt)

 

18. September

Som nevnt mange ganger er det ikke så veldig mye å skrive om skoledagene, for dagene er like sett bort i fra at vi lærer forskjellige ting hver dag. Men denne uken er jeg i en annen klasse, noe som er veldig spennende men også meget utfordrende. Jeg er i klasse med Britha, Ida og et annet par fra Norge som er her i 3 uker for å lære mer om språket. Ida begynner i jobb på torsdag, så det blir veldig uvant og ikke ha noen nær min alder i klassen. Men jeg er glad for at jeg er i den klassen da de andre kan endel spansk fra før så jeg føler jeg har godt utbytte. Det kan nevnes at vi har holdt på med verb i fortid (presens perfektum) og systemet på bøyningen av verbene var lettere enn vanlig bøying, så det var godt med en "myk" start i den nye klassen! Etter skoledagen dro jeg, Maha og Marit til stranda hvor vi var til sent på ettermiddagen. De har leid bil for noen uker, så jeg var heldig å fikk sitte på med de! Når jeg kom hjem, dusjet jeg før jeg og Natalie gikk ned på en av resturangene som er rett utenfor utgangsdøren og kjøpte pizza!

19. September

Etter skolen idag dro jeg, Maha, Marit og Marianne på stranden igjen. De hadde fått tips av lærerne på skolen om en strand som heter Vistahermosa, men det er vanskelig å komme seg dit med tog. Siden de har leid bil, så dro vi dit og det var en kjempefin strand! Sanden var mer behagelig enn på Valdelagrana hvor vi har brukt å vært, og strand baren hadde godt utvalg av mat! Vi spiste der og tok en drink før vi dro hjem. Vi hoppet i dusjen for så å dra med Marianne og Natalie bort til Maha, Ylva og Marit for å spille kort og kose oss. Det ble veldig sent, så vi gikk rett i sengs når vi kom hjem

20. September

Etter skolen i dag dro vi på vin smaking. Jerez de la Frontera er veldig kjent for hester, flamenco og vin, så da ville vi gjerne dra på vin smaking. Vi fikk fortalt hvordan de lager vinen og litt om historien bak vinen. Da vi gikk til et nytt rom hvor vi skulle starte å smake på første vinen, følte jeg meg ikke i form. Jeg ble svimmel, varm og små kvalm så jeg bestemte meg for å dra hjem istedet. Det var litt synd å gå glipp av det siden Jerez er kjent for sin produksjon av Cherry vin. Jeg fikk til sendt noen bilder av Natalie som jeg legger ved under.

21. September

Idag var jeg ferdig til lunsj på skolen fordi jeg, Ylva, Britha, Linn og to andre fra skolen hadde meldt oss på et hesteshow ved Royal Andalusian School of Equestrian Art.

"The unique show, "How the Andalusian Horses Dance", is an equestrian ballet accompanied by quintessential Spanish music and 18th century styled costumes, all put together and choreographed using movements based upon Classical Dressage, Doma Vaquera (country-style riding) and traditional equestrian chores. Each show consists of between six and eight different choreographies, with the same degree of difficulty and entertainment value and scheduled by the school"

- Info om hesteshowet hentet fra nettsiden deres

Det var et utrolig fint show og det var veldig stilig å se hestene "danse" som de gjorde. Jeg har lagt ved flere bilder fra showet nederst i innlegget. Det er også mulig å se video av showet på youtube, for de som vil det. Etter hesteshowet rakk jeg såvidt å komme meg hjem før Maha ringte og lurte på om jeg ville bli med hun, Marit og Ylva på IKEA en tur. Vi dro dit og handlet praktiske ting som vi savnet i leilighetene, før vi dro på Área Sur en tur. Der gikk vi å så i butikkene, shoppet litt og spiste før vi dro hjem. Vi dusjet og ordnet oss, før de kom over til leiligheten vår. Vi hadde lyst til å sjekke hvordan utelivet her i Jerez er, så vi dro til et utested som heter Iroko Avenida, og det var kjempegøy der! Vi møtte flere lokale på vår alder, men dårlige engelskkunnskaper gjelder også ungdommene! Vi møtte kanskje to stykker som kunne litt engelsk, men det positive er at vi får øvd ekstra mye på spansk! Det ble veldig seint så vi gikk rett i seng når vi kom hjem.

22. September

Som nevnt tidligere har vi fri på fredager mens vi går på språkskolen, noe som er veldig godt! I dag har jeg, Natalie, Maha og Marit vært på stranda og slappet av. Hele dagen har bare vært avslapning, stranda og netflix! Kjekt å ha en dag i uken hvor man tar det helt med ro. Gikk tidlig til sengs, for i morgen er det poolparty i Sevilla!

23. September

Dagen idag var utrolig gøy. Maha kjenner noen som er lærlinger i Sevilla, og de tipset oss om et poolparty som Erasmus arrangerer i Sevilla. Vi sjekket ut arrangementet og så på videoer av poolpartyet fra i fjor og syntes det så veldig bra ut så jeg, Maha og Marit meldte oss på. Det er veldig enkelt å komme seg til Sevilla herfra, vi tar bare tog som tar kun en time og man trenger ikke å bytte noe tog. Når vi kom frem til Sevilla møtte vi to av de som er lærlinger i Sevilla. De hjalp oss med å kjøpe billetter til undergrunnsbanen som vi måtte ta for å komme oss til plassen hvor vi skulle møte opp. Vi kjøpte oss litt mat før vi gikk til oppmøte plassen hvor det sto to busser som kjørte til plassen hvor poolpartyet var. Det tok ca 20min i buss, og alle som hadde kjøpt VIP billetter satt på en egen buss. Vi kjøpte VIP billetter da en vanlig billett kostet 100 kr og VIP billett 200 kr. Inkludert fikk vi en stor rund seng/sofa og en flaske med valgfri alkoholholdig drikke. Vi ankom først og det var derfor ikke så mange folk som hadde kommet enda (var ihvertfall 5 busser som kjørte folk til området). Det var et veldig fint område, et stort basseng, en bar hvor du kunne kjøpe brus, andre drikkevarer og enkel mat som hamburger, pølse, salat osv. Etterhvert kom det mange flere folk og det var utrolig gøy. Lenger ut på dagen (poolpartyet startet 11:30) gikk man bort til andre for å bli kjent med andre studenter og flere studenter kom bort til oss og satte seg. Siden det var et arrangement av Erasmus så var det kun studenter der (tror jeg) og det var studenter fra mange forskjellige land. Vi møtte mange fra Tyskland, noen fra Nederland, Brazil, Spania, Kina, England, Portugal osv. Det var veldig hyggelig å bli kjent med flere studenter og høre om deres opplevelser hittil i Spania. Det var mye dansing, prating, bading og vannaktiviteter og jeg syns det var veldig gøy å delta på arrangementet. Bussene gikk tilbake kl. 19:00 så da spiste vi på Pizza Hut før vi tog toget tilbake til Jerez. Når jeg kom hjem var jeg så sliten at jeg sovnet med en gang jeg la meg.

24. September

Jeg ble vekt av Natalie som sa at Maha og Marit skulle på stranda, og de lurte på om jeg ville være med. De tenkte å dra veldig fort, så jeg hadde 15 minutter på meg til å være klar. Vi dro til Vistahermosa, leide solsenger og ble der hele dagen. Det var godt å slappe av på stranden en hel dag, og få litt sol på kroppen! Det var utrolig varmt idag siden det var så vindstille, så vi var mye ute i sjøen. Når vi dro hjem hoppet jeg i dusjen, ordnet meg og dro ut for å spise sammen med Ida og Linn. Jeg har nevnt tidligere at vi har vært på en meksikansk resturant som hadde veldig god mat! Jeg hadde veldig lyst til å dra tilbake dit, så dra dro vi til Chiguagua (resturanten) og spiste kyllingfajitas. Det var utrolig godt! Jerez har en handlegate hvor det er mange butikker, og i nærheten av handlegaten er det veldig mange resturanter så det er veldig fint å gå rundt i byen på kveldene. Det er veldig mange gamle og fine bygg og utestedene med mest liv ligger ikke så sentralt i byen, så det er veldig rolig å spasere rundt å se, spise og handle her. Vi gikk å så litt rundt før vi gikk hjem igjen. Når jeg kom hjem var det veldig sent, så jeg la meg veldig fort.

Gruer meg litt til uken som kommer siden det er den siste uken på språkskolen, men samtidig gleder jeg meg til å starte på arbeidsplassen. På fredag skal jeg og Maha til barneskolen, da vi begge skal jobbe der, for å møte veilederen/kontaktpersonen vår på skolen og for å se hvor skolen ligger. Det blir veldig kjekt å se hvordan skolen ser ut, og det er en fin mulighet til å få stille spørsmål om ting som er kjekt å vite før vi starter i jobb. På språkskolen til uken vet jeg vi skal jobbe litt med ord og setninger som vi vil få bruk for i jobb, og det er veldig kjekt da vi har lærerne på skolen som kan hjelpe oss å oversette ord og setninger vi lurer på. En trygghet er at flere av lærerne på skolen kan engelsk, men da ikke like høyt nivå som vi norske kan engelsk. Maria sa at ihvertfall to av de ansatte er veldig flinke i engelsk, og informerte oss også om at vi de på skolen kom til å spørre om vi ville hjelpe til i engelskundervisning siden vi kan endel engelsk. Gleder meg veldig til å starte opp i jobb nå og få bruke språket enda mer, men vil samtidig ikke forlate språkskolen da både lærerne og elevene er så snille, hjelpsomme og omsorgsfulle.

Bilder fra uken ligger under:

bottom of page