top of page

Uke 4 av 14: Siste uke på språkskolen

25. September

Nå begynner siste uken på språkskolen, og følelsene er blandet. Jeg ser veldig frem til å starte i jobb samtidig som jeg vil savne å se alle (3) lærerne og elevene. Denne uken er det kommet 3 elever med lærer (50 år +)fra Norge som skal være på språkskolen i én uke hvor en av elevene er i samme klasse som meg. Vi er da totalt 5 elever i klassen med henne, meg, Britha og et utrolig hyggelig par som også er fra Norge. Skoledagene går veldig kjapt og som nevnt er det mye som skal læres på kort tid, noe som gjør at ting går litt i surr. Men jeg håper jeg lærer enda mer når jeg skal ut i jobb! Etter skolen i da dro jeg, Natalie, Maha, Marit og Ylva på trening. Det er alltid koselig å trene sammen med noen. Man får ofte mer motivasjon av det, og det er morsommere også! Vi dro hjem og dusjet før Maha kom på besøk en tur. Vi satt å pratet, gikk en tur på butikken før hun dro hjem og vi dro hjem å la oss.

26. September

Det er ikke så veldig mye å si om dagen i dag. På skolen var jeg inne med klassen frem til lunsj, og etter lunsj fikk jeg et hefte med gloser som er nyttige å kunne til jeg skal ut i jobb, for eksempel hva viskelær, blyant, hullmaskin osv er på spansk. Skoledagen gikk veldig fort, og når jeg kom hjem var jeg veldig sliten, så jeg sovnet. Jeg spiste litt etter jeg våkna, så på serie, film og så var dagen plutselig over. Det er veldig godt med en rolig dag innimellom hvor man slapper helt av og ikke gjør noen ting. Jeg pugget litt på gloser innimellom filmene og episodene, men ellers var det kun avslapning det gikk i.

27. September:

Skoledagen i dag var veldig lik gårsdagen. Jeg var inne med klassen før lunsj og lærte en ny form for fortid. Det var litt (veldig) vanskelig siden vi nettopp hadde lært om fortid, og da gikk de to formene litt i surr.. etter lunsj satte jeg meg for meg selv for å pugge mer på gloser og skrive ned setninger som jeg ville ha bruk for i jobb. Siden jeg kun har vært i praksis i barneskole i Norge så var det så vanskelig å komme på hvilke setninger og ord man bruker ofte i undervisning, i friminutt og i samtaler med barna. Derfor sendte jeg melding til en bekjent og en gammel klassevenninne som jobber på en barneskole om de hadde noe tips, og det var veldig nyttig! Etter skolen dro jeg, Natalie, Marit, Maha og Ylva på trening. Etter treningen dro vi hjem, handlet inn til taco for så få middags besøk av Ylva og Maha. Det er veldig koselig å finne på ting sammen, og selv om ikke alle kommer er alle invitert. Jeg føler vi er veldig flinke til å inkludere hverandre, og alle har respekt for at noen ikke har lyst til å delta på noe eller ikke får det til. Vi så en film før de dro, og gikk å la oss etter de dro.

Noe av det jeg savner mest hjemme, sett bort fra familie, venner, kolleger etc, så er det norsk mat. De har Old el Paso sitt tacokrydder her så tacoen blir jo veldig lik som hjemme i Norge, men kjøttdeigen smaker langt fra like godt som kjøttdeigen hjemme. Jeg savner norsk melkesjokolade, laks, kjøttkaker, pizzaen til bestemor, norsk hvitost, fiskeboller i hvit saus, ja, mye av maten vi har hjemme! Mamma, bestemor, en gammel tante av meg og hennes datter og svigerdatter kommer hit den 25. Oktober og blir til 30. Oktober, og mamma ba meg skrive en liste med mat hun kunne ta med! Det er jo ikke alt man kan ta med, men for eksempel tomatsuppeposer, melkesjokolade og lignende er nok noe jeg vil be henne ta med!

28. September

Idag var altså siste dag på språkskolen. Skoledagen gikk som vanlig, halve dagen inne med klassen og halve dagen på å pugge gloser og setninger til jobbstart. Det var nesten litt trist når vi skulle dra, siden klassen fra Norge og det norske paret skulle reise hjem igjen. De andre lærlingene, Britha og Linn skal jo være her lenger så de møter vi jo flere ganger. Det var som sagt litt trist med tanke på at vi ikke får se Maria, Viktoria og Lola (lærerne på skolen) hver dag lenger, og at det norske paret skulle reise hjem igjen. Jeg dro hjem etter skolen, dusjet og slappet av før jeg ordnet meg. Maha og Ylva kom en tur på besøk hvor vi pratet og hørte musikk før vi dro til et utested som heter iroko. Det var utrolig gøy, og der møter vi mange spanske noe som vil si at vi får øvd en del på språket. Vi kom hjem veldig sent, så da var det rett i dusjen og rett i seng siden jeg og Maha skal i møte med rektoren og en annen dame på skolen vi skal jobbe på i morgen.

29. September

Jeg var tidlig oppe for å dra til språkskolen hvor vi skulle møte Maria. Vi satt på til henne til barneskolen hvor jeg og Maha skal jobbe. Der møtte vi rektoren og en dame. Jeg husker faktisk ikke hvilken "status" hun har på skolen eller hvilket ansvar hun har, for jeg var ganske nervøs. Hun kan iallefall mye engelsk og er lærer i en klasse med 4 åringer. Vi fikk et ark med info om hvilke arbeidsoppgaver de hadde sett for seg passet oss og noen regler. Når vi kommer hver morgen må vi skrive oss inn, altså skrive signaturen vår på et ark som viser at vi har møtt opp. Samme må vi gjøre før vi drar, noe som er en del av deres rutiner. Vi fikk også en omvisning rundt om på skolen, og vi var inne å hilste på 3 åringene, 4 åringene og 5 åringene. Både jeg og Maha skal jobbe med 5 åringer, men i hver vår klasse (typ. A og B klasse). De har klasserom rett ved siden av hverandre og det er en dør mellom klasserommene som av og til står åpen. Det er 25 elever i klassen jeg skal være i, og kun én lærer, så jeg er veldig spent på hvordan det blir å jobbe der. Etterpå dro jeg, Natalie og Maha til Área Sur. Vi spiste og shoppet der til det ble ganske sent, så jeg gikk rett i seng etter vi kom hjem.

30. September

I dag var det godt å få sove lenge! Jeg våknet rundt klokken ett og lå i sengen til rundt klokken 3 å så film. Jeg sto opp, spiste "frokost" og ordnet meg litt før Maria ringte. Jeg har klart å rote bort brillene mine hjemme, men pappa fant de til slutt og sendte de hit. I tollen har de blitt plukket ut (tilfeldig) og jeg fikk da et brev om at jeg må identifisere meg. Dette er et problem for meg, siden i Spania har alle et ID-kort hvor det står et ID-nummer (litt som personnummer i Norge etter det jeg har forstått). Jeg måtte registrere meg på en nettside for å kunne identifisere meg, men det fikk jeg ikke til siden jeg ikke har spansk ID-nummer. Maria ble derfor med meg til et postkontor hvor vi spurte hva vi kunne gjøre. Det gikk an å ordne et midlertidig ID-nummer, men for å gjøre det må jeg dra til et kontor på mandag mellom kl. 09:00 og 14:00 noe som er arbeidstiden min ved barneskolen. Damen på postkontoret sa det kunne være en krevende prosess, og vi fikk ikke til å logge inn med ID-nummeret til Maria, så vi lar de sende brillene tilbake til Norge så får jeg kjøpe meg et par her nede. Når jeg kom hjem, dusjet jeg og ordnet meg før jeg skulle ut å spise sammen med Ida, Linn og en ny jente ved språkskolen som nettopp har kommet og heter Silje. Det var utrolig koselig og vi fant en fin resturant i Jerez hvor vi spiste, før vi dro en tur på iroko hvor vi møtte Maha. Jeg kom hjem veldig sent og gikk rett i seng

1. Oktober

Jeg våknet overraskende tidlig (kl. 11, hehe) til å ha lagt meg så sent. Jeg lå i senga helt til Marit ringte og lurte på om jeg ville bli med på stranden. Jeg spiste litt mat før vi dro til Vistahermosa for å kose oss en hel dag på stranden. Vi begge var slitne, og sovnet mens vi solte oss. Vi spiste litt mat på restauranten på stranden før vi dro hjem. Jeg var sliten, og sovnet før jeg rakk å stelle meg. Rakk heldigvis å sette på alarm siden første arbeidsdag er i morgen! Ser veldig frem til morgen, både gruer meg og gleder meg, men tror nok det blir spennende første dag!

Bilder fra uken:

bottom of page