top of page

Uke 5 av 14: Første arbeidsuke og Portugal

2. Oktober

I dag var første arbeidsdag her i Spania. Jeg skal jobbe 10 uker på CEIP Ciudad de Jerez, som er en barneskole for barn i alderen 3 til 11-12 år. Jeg skal hovedsakelig jobbe i en klasse med barn som er 5 år gamle, noe jeg syns er en grei aldersgruppe å jobbe med. På fredag var jeg i møte sammen med Maha, Maria, rektoren på skolen og kontakten vår på skolen som kan litt (mye i forhold til de andre ansatte) engelsk. Der fikk vi et ark hvor det var forklart hva som var våre oppgaver på arbeidsplassen og litt generell info som er nyttig å vite. Allerede i dag la jeg merke til mange store forskjeller mellom en norsk barneskole og en spansk barneskole. Forskjeller er det jo med tanke på at de starter på skolen her det året de fyller tre år, noe som er veldig uvandt for meg. Som nevnt er jeg i en klasse med femåringer, og femåringene har bøker, skriver, fargelegger og lærer engelsk på lik linje med seksåringene hjemme i Norge. Jeg vil faktisk si at engelskundervisningen er litt vanskeligere her enn i førsteklasse i Norge. Jeg skal ikke si det for sikkert, da jeg kun har vært noen uker i praksis i norske førsteklasser. I engelskundervisningen var det kun engelsk som ble snakket, veldig lite ble repetert på spansk. Klassen hadde samme lærer hele dagen bortsett fra engelsktimen, noe som kanskje er på grunn av engelskkunnskapene til kontaktlærer. Engelsklæreren kunne jo engelsk, men uttalen er noe helt annet enn hos norske engelsklærere. De snakker veldig «gebrokkent» engelsk og en lærer som var der spurte meg om hva noe betydde på engelsk, og det sier litt om kunnskapen. Ellers var det utrolig stor forskjell i klasserommet med tanke på støynivå. Hvis læreren stiller et spørsmål, er det ikke noe som heter å rekke opp hånden. Da roper alle barna samtidig i kor. Ellers i timene er det også et høyt støynivå, og lærerne sier ikke ifra før det skjærer i ørene (min mening). Det er meget slitsomt, men man blir forhåpentligvis vandt til det. Etter jobb dro jeg til stranda en tur. Jeg ble ikke der så veldig lenge, for det var så mye vindt at jeg tilogmed hadde sand i ørene, uff.. Når jeg bare er der i noen timer ligger jeg bare på håndduken, og da er det ubehagelig når sanden fyker rundt deg og i øynene.. er jeg der en hel dag er det greit å leie en solseng (koster 4€, som tilsvarer ca. 40 kr). Jeg dro hjem etter et par timer, slappet av og gikk til sengs.

3. Oktober

Dag to på jobb, og jeg begynner å lære noen navn på elever. Elevene er supersøte, de er generøse med klemming, og syns det er kjempegøy at jeg ikke kan mye spansk. En av elevene holdt opp masse fargetusjer foran meg, og ba meg om å si fargene på spansk. Fargene kan jeg, så da ble hun imponert! Jeg ba henne gjenta fargene på engelsk, og da får man puttet inn litt faglig i moroa, smart! Det samlet seg mange barn rundt oss, og de spurte om fargene på norsk. Jeg uttalte fargene med ordentlig bred trøndersk dialekt, og det endte med at omlag 13 femåringer sto det å lo og syntes språket var utrolig rart. I friminuttene prøvde de å få meg og Maha til å løpe etter de for å ta de. Det resulterte i at jeg løp med 15 barn etter meg! Det var dårlig med fluktveier, da tre-, fire- og femåringene har et eget lite inn gjerdet område i skolegården. Det varte heller ikke lenge, siden barna sprer seg og kommer fra alle kanter må man løpe fort og det er begrensninger på hvor lenge jeg holder ut med å springe, hoppe over kanter osv. i 31 varmegrader. Jeg fant ihvertfall ut at jeg må ha med rikelig med kaldt vann på jobb, men gøy, det var det! Når jeg kom hjem sjekket jeg værmeldingen, og det meldte lite vind på stranda. Jeg dro dit en tur, og så sliten som jeg var i hodet etter støynivået på jobb så sov jeg i to timer på stranda. Huden min venner seg fort til solen, så heldigvis ble jeg ikke noe solbrent! Jeg tok toget hjem igjen, så en film og la meg for å sove.

4. Oktober

Jeg kommer ikke til å skrive så mye om jobb i disse ukentlige oppdateringene fremover, for innleggene blir så lange. Vil heller skrive et litt lengre innlegg om observasjoner og lignende for de som er interesserte i å lese om det. Vil ikke at innleggene skal bli for lange, da blir det fort kjedelig å lese. Etter jobb i dag slappet jeg av og så film. Sjeldent klarer jeg å sitte inne en hel dag, så jeg må ut for å gjøre noe, om så det bare er å gå til butikken. Jeg fikk plutselig så mye energi når klokke bikket åtte, så jeg bestemte meg for å jogge en liten runde i de små gatene i byen. Jeg kjenner ikke til de små gatene her, kun noen av hovedgatene og sentrum hvor det er mange resturanter. Det vil da si at joggeturen jeg så for meg bare skulle være en kjapp tur på 20 minutter ble til 50 minutter. Jeg løp ganske fort siden jeg ville få en kort men effektiv økt. Etter ti minutter i mange ukjente bakgater, kom jeg til en stor og fin park med flotte bygninger, og jeg hadde ingen anelse om hvor jeg var. Telefon min er litt rar her nede, og viser ofte at jeg kun kan ringe nød numrene. Dette vil da si at jeg ikke får 4G dekning og kan ikke sjekke google maps. Jeg jogget mot den retningen jeg trodde var inn mot sentrum, og plutselig var jeg midt i sentrum hvor det sto sikkert 30 stk å glante på meg. Her i Jerez pynter folket seg når de skal ut å spise, for de er veldig opptatte av hvordan de ser ut og vil gi et godt inntrykk til andre (har Maria fortalt). Det var da altså utrolig mange der i kjoler, penskjorter osv. som sikkert lurte veldig på hva jeg gjorde mitt på plassen, i treningsklær og gjennomsvett. Torget (som jeg kaller det) er en stor og åpen plass midt i sentrum hvor det er en fint fontene, resturanter rundt og en karusell med masse fine lys (tror det ligger bilde av den i innlegget om første uken her). Jeg ble rimelig flau kan man si, og begynte å løpe nedover gaten jeg bruker å gå når jeg skal hjem etter jeg har vært ute å spist. Jeg trodde jo jeg løp riktig retning, for veien hjem kan jeg jo godt. Men siden jeg var så flau og ble stresset av alle folkene som glodde, løp jeg forbi lyskrysset hvor jeg bruker å ta av til høyre. Jeg kom jo til et annet lyskryss og tenkte sikkert at her skal jeg til høyre. Plutselig var jeg like ved språkskolen, og der var det lite folk ute. Jeg kom meg til slutt hjem til leiligheten, og har aldri vært så varm og svett før. Det kan jeg si med sikkerhet! Å jogge i 28 varmegrader anbefales ikke, men jeg løp, og det anbefales iallefall ikke!! Det var uansett godt å få brukt energi, og jeg var så sliten at jeg sovnet rett etter jeg kom ut av dusjen.

5. Oktober

Dagen i dag har vært ordentlig slapp! Lydnivået i klasserommet, løpingen i friminuttene og det å konsentrere seg om å forstå språket hele tiden gjør meg utrolig utslitt. Samtidig som jeg blir veldig slapp av varmen om jeg ikke får i meg nok vann. Derfor har dagen i dag godt i serieitting, en liten tur på butikken og avslapping i solen på balkongen. Er faktisk ikke mye mer å si om dagen i dag!

6. Oktober

I dag dro jeg, Marit og Maha på shopping etter skolen. Det er jo halloween nå i slutten av oktober, så vi dro til noen butikker vi fikk anbefalt for å se på kostymer og effekter til halloween. Noen av de jeg er her med skal til Malaga helgen før halloween for å delta på en halloween fest der, og for å møte noen norske som skal til Malaga den helgen. Jeg blir ikke med dit siden jeg får besøk av mamma, bestemor og tre familiemedlemmer til. Jeg ser veldig frem til at de kommer på besøk! Da kan jeg vise de byen (av det jeg kjenner), ta de med ut på resturanter og vi skal kose oss de dagene de er her. De drar på mandag (30/10) og på tirsdag har Maria spurt om vi ikke vil være med å gå/feire halloween med henne og familien hennes, noe jeg har utrolig lyst til for å se hvordan de feirer halloween her. Etter halloween shoppingen dro jeg en tur til stranda. Det er så godt og dra til stranda for å slappe av, og noen ganger er det også godt å dra alene noe jeg har gjort hver dag i uken her. Jeg dro hjem fra stranda, dusjet, ordnet meg og møtte Maha. Vi dro en tur på iroko og koste oss, før vi dro hjem ganske sent.

7. Oktober

I dag vurderte jeg å ta en hel dag på stranden, men det var meldt ganske mye vind så jeg droppet det. Jeg ble derfor bare hjemme å slappet av. Siden det ble lite søvn i natt, sov jeg litt på dagen før jeg, Linn og Silje møttes i sentrum for å spise sammen. Silje hadde ikke spist på den meksikanske restauranten Chiguaga før, så vi dro dit. Dette er da blitt min favorittrestaurant her nede, og jeg bestiller som oftest fajita con pollo (kyllingfajita). Vi dro ut ganske tidlig, slik at vi skulle få bord. Restauranten er ganske liten og intim, så for å slippe å vente på bord bør man være der før 21:30. Vi kom dit rundt klokken ni, og da hadde de to bord ledig. Vi spiste og koste oss, før vi dro. Når vi gikk ut av restauranten var det omtrent ti personer som sto ute og ventet på bord der inne, noe som vil si at restauranten er ganske populær. Vi pratet litt og gikk kikket i gatene og på folket før vi gikk hjem. Jeg kom hjem i rett tid, og gikk rett i sengs siden vi skal til Portugal i morgen!!

8. Oktober

Portugal! Dagen i dag har jeg gledet meg til hele uken. Erasmus Club Sevilla som jeg har nevnt tidligere, arrangerer fester, turer og andre opplevelser her som man kan melde seg på. Jeg, Maha og Marit meldte oss derfor turen hvor vi kunne dra til en stranden Benagil som ligger i Portugal. Oppmøte var i Sevilla klokken 08:30, noe som vil si at vi måtte dra ganske tidlig siden toget tar én time. Vi måtte derfor ta første toget til Sevilla som går klokken 07:05. Jeg hadde ikke trodd jeg noen gang skulle gå ut døren før kl 07:00, men det gjorde jeg altså idag (mamma tror vel enda ikke på meg, for jeg er et ordentlig B-menneske). Vi ankom sevilla og hadde 15 minutter på oss før vi måtte være på oppmøtestedet. Undergrunnsbanen her går vert femte minutt, og fra undergrunnsstasjonen ved oppmøte plassen i Sevilla tar det kun tre minutter å gå. Når vi kom dit sto det to busser der, så vi gikk rett på bussen. Totalt var det fire busser som kjørte til Portugal og når én buss har plass til ca. 50 personer vil det si at vi var veldig mange som hadde meldt oss på turen. Det tok ca to og en halv time å kjøre til stranden i Portugal og det var utrolig fint der! Vi fant oss en plass å ligge, og de som jobbet der begynte å forberede aktiviteter de hadde planlagt og de ordnet Sangría (en type drink som stammer fra Spania og Portugal). Vi koste oss masse, solte oss og møtte igjen folk som vi møtte på poolpartyet i september. Det er utrolig koselig å bli kjent med nye folk fra andre land, ikke minst det å kunne prate engelsk er veldig kjekt! Vi møtte igjen en gutt fra Tyskland, og det er veldig gøy for han har bodd i Norge i ett år og snakker derfor mye norsk. Han syns det er så kjekt å snakke med oss for da får han øvd mer på norsk, og det var også veldig tilfeldig da han fortalte at han hadde bodd i Volda (det er en plass på Sunnmøre hvor min onkel, tante og mine søskenbarn bor. Onkel blir nok veldig glad når jeg nevner Volda her). Etter en stund ble det aktiviteter, og vi spilte kanonball! Det var utrolig gøy siden kanonball var det jeg holdt på med hvert friminutt fra femte- til åttendeklasse på barneskolen. Jentene mot guttene funket ikke så bra, selv om vi var 14 jenter mot 8 gutter tapte vi til slutt. En nedtur var at det var utrolig store bølger, så det ble lite bading. På stranden er det en hule som er veldig fin men man må svømme til hulen (eller ta båt dit) noe som vil si at det var alt for høye bølger til å svømme til hulen. Det var tydelig at stranden er veldig populær siden det var to livvakter som satt på stranden. Det var også et lys der som lyste rødt, med en plakat der det sto hvis lyset var rødt var det ikke lov å svømme til hulen. Det var litt nedtur, men vi hadde det utrolig gøy selv om vi ikke fikk besøkt hulen. Vi dro tilbake rundt klokken seks, så vi hadde over en time til siste tog til Jerez gikk (21:53). Vi tog undergrunnsbanen til plassen hvor tog stasjonen er, kjøpe noe mat på Pizza Hut før vi dro til tog stasjonen. I morgen er det fri, siden det er "fiesta" som spanjolene sier. Har ikke helt forstått hvorfor det er fri i morgen, men det er vel en helligdag av noe slag. Derfor var det veldig mye folk ute i gatene og på restaurantene når vi kom hjem med toget. Jeg og Maha dro ut en tur for å se på folket, og bestemte oss for å dra til iroko en tur. Det var så mye folk der, lang kø for å komme inn og man sto litt som sild i tønne der inne. Men det var utrolig hyggelig og vi ble kjent med enda flere spanske. Når vi dro hjem fikk vi sitte på med noen vi har blitt kjent med her nede, noe som var veldig kjekt da vi dro innom McDonald's på tur hjem! Det var veldig godt med en matbit før vi dro hjem og la oss.

Folkene som jobber i Erasmus club er utrolig hyggelige og omgjengelige, og er behjelpelige ved alle spørsmål og henvendelser man måtte ha angående turer, fester og tips man trenger. En av de som jobber der har alltid med et speilreflekskamera som han tar masse bilder med, og de blir lagt ut på facebooksiden deres. Det er veldig kjekt for det er ikke alltid jeg tar så mye bilder og ihvertfall ikke av like god kvalitet.

Under kommer bilder fra helgen, for jeg tok ikke så mange bilder i ukedagene:

bottom of page