top of page

Uke 6 av 14: Centro Ecuestre

9. Oktober

Som nevnt i forrige innlegg har vi fri fra jobb i dag. Jeg har hittil vært veldig heldig å sluppet unna forkjølelse, noe som er veldig vanlig da det er mye temperatursvingninger. Men i dag er formen veldig dårlig, jeg nyser og hoster hele tiden og jeg blir svimmel av å reise meg. Derfor har jeg kun ligget i sengen hele dagen og jeg har lett gjennom tingene mine for å se om jeg hadde tatt med noe smertestillende hit, og jeg fant heldigvis en ibux. Formen ble litt bedre etter det, men uansett ble jeg liggende i sengen hele dagen for å se serie og å sove. Håper formen blir bedre til i morgen!

10. Oktober

I dag er formen veldig mye bedre enn i går, heldigvis! Så jeg dro på jobb og dagen gikk veldig bra uten store tegn til forkjølelse. Formen var uansett ikke helt på topp, så jeg la meg for å sove litt når jeg kom hjem i håp om å bli helt frisk. Senere skrev jeg litt notater til jobb, loggskriving, bloggen osv. Med andre ord har dagen i dag også vært utrolig sløv, men formen begynner å komme seg iallefall.

11. Oktober

Etter jobb i dag dro vi til en restaurant som lå et stykke unna byen. Vi var 14-15 stk fra jobb som dro for å spise, og det var utrolig koselig. På jobb så er jeg jo hovedsaklig sammen med kontaktlæreren i klassen, og møter noen av de andre lærerne av og til. Derfor er det veldig mange fra jobb jeg ikke har pratet med og som jeg kun har sett i gangene. Dette var da en fin mulighet for å bli bedre kjent med flere og for å få øvd enda mer på språket. Det var en litt spesiell restaurant med et relativt lite utvalg av mat. Jeg hadde spist en stor baguett til lunsj så jeg var ikke så veldig sulten. Jeg bestilte derfor "arroz con leche" som betyr ris med melk! Hvis du søker opp dette på google får du opp bilder av noe som ser ut som grøt, og det sto jo under forretter på menyen så jeg tenke at det smaker sikkert godt. Nå er jo ikke spanskkunnskapene så veldig store, så det jeg trodde var forrett betydde jo dessert, og "grøten" smakte bare sukker. Men jeg er en erfaring rikere, og vet nå hvordan arroz con leche smaker. Etter besøket tok vi noen bilder før jeg og Maha ble kjørt hjem. Jeg dusjet og ordnet meg før Ida kom på besøk en tur. Ida jobber på et hotell her nede og har noen kveldsvakter, som da vil si at vi ikke møtes like ofte som før. Derfor var det veldig koselig at hun kom en tur på besøk! Vi skulle kose oss med litt vin før vi dro ut for å spise, men det gikk ikke helt som planlagt. I leiligheten her har vi ikke noen vinåpner, men tidligere har vi brukt en kniv for å få opp korken. Dette ble det litt søl av forrige gang, så vi gitt ut på balkongen for å åpne flasken. Der hang det jo klær til tørk, så jeg skulle snu klesstativet med klærne så vi ikke sølte på de. Når jeg snur klesstativet kommer jeg borti flaska som står i vinduskarmen og flaska faller jo mot steingulvet og selvfølgelig knuses den.. Jaja, vi ordnet oss istedet og dro ut for å spise! Som dere sikkert har fått med dere er Chiguagua blitt min favorittrestaurant her nede. De har så god meksikansk mat, så da dro vi dit. Vi spiste og koste oss før vi dro hjem. Maha og Ylva ville ut en tur siden vi har fri i morgen (Spanias nasjonaldag) så jeg ble med de en tur på iroko. Det er alltid hyggelig å være der, for vi blir kjent med så mange folk og får øvd oss veldig mye på språket. Det ble ganske sent, så jeg la meg med en gang jeg kom hjem.

12. Oktober

Som nevnt er det fri i dag siden det er Spanias nasjonaldag, men det er ikke noe stor feiring av nasjonaldagen her. Maria fortalte oss at vanligvis har de ikke så stor markering og spesielt nå etter terroren i Barcelona er det ikke mye markeringer. Jeg har nå blitt syk igjen, så dagen i dag ble som mandag; ligge i sengen, sove, se film, skrive notater til blogg og logg. La meg ganske tidlig for å prøve å bli i bedre form til arbeidsdagen i morgen.

13. Oktober

Formen er ikke helt på topp i dag heller, men det gikk greit å være på jobb. Jeg og Linn tenke oss ut for å spise i kveld, så jeg la meg for å sove litt slik at formen ble bedre til kvelden. Når jeg våknet tok jeg meg en dusj før jeg ordnet meg og dro ut med Linn. Vi dro ut ganske sent så mange av restaurantene hadde ikke ledige bord. Som nevnt tidligere spiser de i Spania middag mellom kl. 21:00 og 23:00. De fleste restaurantene her åpner klokken 20:00, og i helgene bør man være der før klokken 21:30 - 22:00 for å få bord. Vi fant en restaurant som så veldig fin ut, og etter å ha bestilt drikke så vi at det kun var fisk på hele menyen. Hverken jeg eller Linn er kjempeglad i fisk, så vi bestilte bare en liten dessert før vi betalte og gikk videre for å se etter en annen restaurant. Det var veldig få som hadde ledige bord, så vi endte til slutt opp på en restaurant som er en fast food kjede. Husker ikke hva den heter, men de serverer iallefall bare baugetter og salater. Jeg så hamburger på menyen og bestilte det. Det var den minste hamburgeren jeg noen gang har sett! Det var en bitteliten burger, ett salatblad og dressing i et sånt lite ciabatta brød. Men det smakte greit, og det var uansett koselig å dra ut en tur! Når jeg kom hjem gikk jeg å la meg med en gang for å være i form til å dra til stallen Ylva jobber i, i morgen.

14. Oktober

I dag skal vi dra til Centro Ecueste, som er stallen Ylva jobber i. Etter det jeg har forstått så har de åpent for besøk på lørdager, og Maria inviterte oss derfor til å bli med dit i dag. Jeg, Linn, Silje, Ida, Maha og Ylva dro dit og møtte Maria og flere fra familien hennes der. Vi gikk rundt om på gården og så på hestene og stallene. Det gikk an å ri gratis, så da tenke vi at vi kunne ri litt. Vi så for oss at man fikk ri i et kvarters tid, men man ble leid rundt i typ 3 min før man var ferdig så det var litt nedtur! Men vi meldte oss på en lengre ridetur som blir senere en gang, noe jeg ser veldig frem til. På gården har de en liten kafé som er åpen på lørdager så der spiste vi sammen med Maria og flere fra familien hennes. Etter vi hadde spist dro jeg, Ida og Ylva videre til IKEA hvor vi møtte Natalie. Vi handlet litt der og spiste svenske kjøttboller med potetstappe, brunsaus og tyttebærsyltetøy (nam!). Det var utrolig godt, for det er jo mat som man lager hjemme i Norge også. Jeg savner maten hjemme veldig mye så jeg kjøpte med en pakke med kjøttboller, potetstappe og brunsaus, litt lignende som fjordlands sine pakker med mat. Vi dro også en tur på Área Sur for å shoppe litt klær! Når jeg kom hjem slappet jeg av litt før jeg, Ida og Ylva dro ut for å spise. Alt jeg har gjort i dag involverer jo mat, haha! Men vi prøvde en restaurant, som ligger midt i sentrum, siden det alltid er mye folk der. Maten var helt ok og vinen vi prøve var kjempegod (hehe). Jeg har ikke vært på så mange restauranter her som har sånn kjempegod mat, sett bort fra Chiguagua. Jeg har fått noen tips til restauranter fra ei på jobb som jeg møtte på når jeg og Ida skulle spise på onsdag, så jeg har noen restauranter som må prøves ut! Etter vi hadde spist dro Ida hjem, mens jeg og Ylva gikk å spaserte litt rundt i byen før vi også dro hjem. Formen er fortsatt ikke helt på topp, så jeg la meg med en gang jeg kom hjem.

15. Oktober

I dag våknet jeg ganske tidlig og tenkte jeg skulle dra på stranda. Jeg sjekket værmeldingen og det meldte veldig mye vind på stranda, og da fristet det ikke like mye å dra. Jeg pratet med Silje for hun og Linn var på stranda, og hun fortalte at det var utrolig mye vind så de tenke seg tilbake siden det var utrivelig å ligge på stranda når sanden fyker overalt. Jeg bestemte meg derfor for å bli hjemme, så dagen i dag har også vært veldig slapp. Formen er enda ikke bra, så jeg har sovet ganske mye. La meg også tidlig siden jeg var så trøtt.

Bilder fra uken kommer her:

bottom of page