top of page

Uke 7 av 14: Halvveis!

Uke 7 av 14 er over, noe som betyr at vi nå er halvveis i oppholdet. Jeg har veldig blandede følelser angående det, for jeg savner norsk mat, det å kunne kommunisere med nye folk, familien min, vennene mine og alle de hjemme. Men samtidig har jeg så lyst til å bli her. Jeg trives så godt, har blitt kjent med flere personer her fra Spania og personer fra andre land, det er noe å finne på hele tiden, man kan dra på stranden, det er mange reisemuligheter fra Jerez (Marokko, Portugal, Sevilla og Madrid er i overkommelig avstand), gode shoppingmuligheter, bra uteliv, mye å finne på med Erasmus club og mange trivelige folk. Er glad for at det er igjen 7 uker av oppholdet slik at jeg kan finne på enda mer før jeg drar. Har blant annet bestilt tur til Marokko sammen med Erasmus club i november, noe som jeg ser veldig frem til!

Siden der er så mye å finne på i tillegg til at jeg jobber i et helt annet klima enn jeg er vandt til, merker jeg at jeg blir fortere sliten og trøtt her nede. Derfor har jeg bestemt meg for å endre litt på oppsettet på noen av innleggene, for det er ikke så mye vits i å skrive om dagene hvor jeg kun ligger å sover, ser film eller er syk.

Etter jobb på tirsdag slappet jeg av litt før jeg dro ut og spiste sammen Ylva, Maha og Natalie. Vi dro på Chiguaga (selvfølgelig) og jeg spiste som vanlig fajitas de pollo og det var like godt som alltid. Det var litt regn og veldig kalt, så når jeg dro på jobb hadde jeg på meg jakke, noe som var veldig uvandt! Like etter vi kom hjem begynte det å lyne og tordne, noe jeg hater. Lyden av torden liker jeg virkelig ikke, så jeg var veldig glad for at vi ikke hørte lyden så godt. Jeg åpnet persiennene på rommet og satt å så på lynet, noe som var utrolig fascinerende. Det var ikke noen få lynnedslag som var over innen 20 minutter som det er hjemme i Norge! Det holdt på i noen timer og hvert lynnedslag kom med maks 15 sekunder mellom. Det regnet også utrolig mye på natten, noe jeg ikke fikk med meg da jeg sov. Men jeg fikk tilsendt noen bilder av en kollega som ligger nederst i innlegget, og det var enorme vannmengder enkelte steder..

Det er fortsatt litt gråvær, noe som er litt kjipt med tanke på at jeg lengter etter å dra til stranda. Det er jo fortsatt over 20 varmegrader selv om det er overskyet, og det klager jeg ikke på! På torsdag dro jeg en tur til Marit, Maha og Ylva for å være litt sammen med de. Vi bestilte mat som blir levert på døren og koste oss sammen før jeg dro hjem. Vi bor veldig nære hverandre, rundt 10 min å gå, noe som er veldig kjekt. Vil man finne på noe uten å dra ut for å spise osv, kan man bare dra en tur på besøk til hverandre.

Etter jobb på fredag dro hjem hjem for å ordne meg før vi skulle dra på kafé og kose oss. Maria ville møte så mange som mulig av oss på en kafé for å spise pannekaker (som her er dessert), siden vi ikke møtes så ofte nå som vi ikke går på språkskolen lenger. Jeg, Maha, Ida, Linn og Silje dro for å møte Maria på kafeen. Hun var der sammen med sønnen sin David, Lola som er lærer på språkskolen, en kinesisk student på skolen og en venninne av Maria som bor i USA. Det var utrolig koselig å møtes igjen! Vi spiste pannekaker med nutella, pratet og koste oss. Etter vi var på kafeen dro hjem en tur hjem for å slappe av før jeg dro til Maha en tur. Vi satt å pratet og koste oss før vi dro en tur på iroko. Det var veldig gøy der for vi møtte mange personer som ikke var spanske. Vi fikk vite at det var en pilotskole her i Jerez hvor mange av elevene er utenlandske, så vi møtte mange elever derifra som var fra England og Russland. Vi møtte også fire stykker, to søskenpar, fra Danmark som var her på besøk til en venninne, og det var veldig gøy. De hørte at jeg og Maha satt å pratet sammen så de kom bort og spurte hvor vi var fra, siden de kunne skjønne noe av det vi sa. Vi koste oss sammen med de resten av kvelden før vi dro hjem.

På lørdag lå jeg lenge i sengen før jeg orket å stå opp. Natalie kom inn på rommet og spurte om jeg ville bli med på IKEA en tur og på shopping. Det passet veldig bra, for jeg hadde på lyst på kjøttboller! Haha, jeg savner norsk mat så mye så jeg er så glad for at mamma tar med en del mat til meg. Vi spiste på IKEA og handlet litt før vi gikk litt i butikkene på Luz. Vi gikk innom en veldig pen butikk som solgte litt "penere antrekk", og Natalie fant en jumpsuit hun ville jeg skulle prøve. Den var helt nydelig og passet perfekt som juleantrekk! Damen som jobbet der var utrolig snill, og lurte på om jeg likte den eller ville prøve noe annet. Den var ganske dyr, så jeg sa jeg likte den veldig god men sa at jeg syns den var litt dyr. Damen gikk uten å si noe, og kom tilbake og sa jeg kunne få den billigere. Jeg mente jo ikke noe med at jeg syns den var dyr, det var jo bare en kommentar, men så utrolig snilt av henne! Det endte jo da med at jeg kjøpte den, og det er jeg glad for i ettertid siden jeg går i kjoler og pene antrekk hele julen. Etter jeg kom hjem dro jeg en tur til Marit, Maha og Ylva. Vi spiste sammen og bare slappet av. Jeg og Marit ordnet oss billetter til et motorsykkelløp som var på søndag, så jeg dro hjem i rett tid siden løpet startet veldig tidlig.

Søndag dro vi til Circuito de Jerez som er en bane for motorsykkel- og billøp. Det var "Superbike world championship, spanish round" og det var utrolig kult å se på. Jeg liker jo alt som har med motor å gjøre, men kan jo ingen verdens ting om det, typ kun å skifte dekk. Jeg har aldri sett på et slikt løp før, så det var utrolig gøy å få med seg. Marit et også veldig glad i bil og motor, så det var veldig koselig å ha en dag hvor vi så på løpene og gikk rundt å så på stands som de forskjellige lagene og sykkelmerkene hadde. Det var litt lite som foregikk rundt om på standene, da vi kunne tenkt oss å lært litt mer om sporten. Men det var uansett veldig gøy å være der og se et løp på ekte, og ikke bare på TV. Etter vi dro hjem ordnet jeg meg før jeg, Natalie og Marianne dro til Maha, Ylva og Marit for å spise fajitas. Det var veldig koselig å spise mat sammen uten å dra ut på restaurant også. Det var utrolig godt, og vi spilte kort og koste oss før vi dro hjem!

Jeg gleder meg veldig til neste uke, for da kommer mamma, bestemor, gammeltante og hennes datter og svigerdatter hit på besøk. Det blir så koselig å få besøk, vise dem byen, dra på shopping, forhåpentligvis få vise de arbeidsplassen min og dra en tur på stranden. Ser også frem til å få smake på litt norsk mat igjen, da de er så snille og har kjøpt med masse norsk mat til meg!

Her kommer bilder fra uken som har vært:

bottom of page