top of page

Uke 8 av 14: Besøk av familien

Mandag 23. Oktober

Etter jobb i dag dro jeg på stranda sammen med med Marit. Hun har leid bil noe som gjør det enklere å komme seg til andre strender, butikker og mye mer. Mulighetene blir mange, så det var veldig kjekt å dra tilbake til Vistahermosa. Vi solte oss, hørte musikk og koste oss masse. Veldig godt med en dag på stranda i varmen! Etter stranda dro vi på carrefour en tur, som er en veldig stor butikk med veldig forskjellig utvalg. Litt som Coop Obs butikkene i Norge. Vi kjøpe mat, drikke og andre ting som er nyttige å ha i leiligheten. Etter handlingen dro jeg hjem for å spiste litt før jeg la meg.

Tirsdag 24. Oktober

Idag ble det nok en dag på stranda, sammen med Marit og Marianne. Vi dro på Vistahermosa i dag også, og det var utrolig godt å slappe av enda en dag i sola. I dag var det litt mer vind enn i går, så vi dro hjem litt tidligere. Sjøen begynner å bli mye kaldere nå så det blir ikke like mye bading som før, men det er enda godt og varmt i været.

Onsdag 25. Oktober

Etter jobb dro jeg hjem og slappet av litt før jeg og Maha tok taxi til Centro Ecuestre, som er gården hvor Ylva jobber. Vi møtte Ylva der for å dra på en ridetur. En av de som jobbet der kom med hver sin hest til oss som vi skulle ri. Vi red langs en grusvei bort fra gården hvor det var åkere langs den ene siden og motorvei på andre siden. Det var en rolig og fin tur med litt traving, men siden det kom bilder på grusveien av og til tok vi ikke sjangsen på galopp. Det var utrolig gøy å ri igjen, da det er omtrent ett år siden sist jeg red. Etter turen hjalp vi til med å vaske og børste hestene. Vi fikk også en omvisning på gården og fikk se på dyrene de har der. Det er hovedsaklig hester de har men de hadde også en ku, noen sauer, geiter, ett esel, høner og forskjellige fugler. Det var veldig gøy å få se hele arbeidsplassen hvor Ylva jobber! Hun var ferdig på jobb klokken åtte, så vi dro tilbake sammen med henne og en hun jobber med som kjører til sentrum (arbeidsplassen ligger like ved flyplassen her og det tar ca 20min å kjøre dit). Når vi kom tilbake kjøpte vi oss mat og de ble med opp i leiligheten en tur for å spise. Når de dro så gikk jeg ned til togstasjonen, for mamma, bestemor, gammeltante, Monica (søskenbarn av mamma) og Ellen (svigersøster til Monica) kommer på besøk! Toget deres var litt forsinket men jeg ventet bare på stasjonen i tilfelle det kom før det sto antatt tid, noe det gjorde. Jeg ventet der i 30 minutter før de kom, og det var så godt å se de igjen! Jeg begynte å gråte med en gang mamma kom ut av toget, for det var så godt å se henne igjen. Jeg ble med de bort til hotellet og var litt sammen med de før jeg dro tilbake til leiligheten. De hadde kjøpt med masse mat som jeg fikk, og det første jeg gjorde når jeg kom tilbake til leiligheten var å spise hjemmelaget brød (bestemor hadde laget og tatt med) med brunost. Aldri har brunost smakt så godt!

Torsdag 26. Oktober

Mamma og de dro til stranda i dag, så etter jobb dro jeg rett hjem, kjappet meg å skifte for så å ta toget til stranda. Jeg så ikke for meg at det ville være så fint vær mens de var her, så jeg fortalte at de ikke måtte forberede seg på en "sydentur". Men det er jo mellom 25 og 29 grader enda, så de var heldige med tidspunktet de kom på. Vi koste oss på stranda hele dagen, før vi tok toget hjem igjen. Når vi kom tilbake til Jerez så ble de med opp i leiligheten en tur for å se hvordan den så ut før de dro tilbake til hotellet. Jeg dusjet og ordnet meg før jeg dro bort til hotellet. Vi slappet av der litt før vi gikk rundt i sentrum slik at de fikk se hvordan sentrum her så ut. De syns det var veldig mange fine bygninger her og det ble tatt mye bilder. Jeg selv syns også byen er veldig fin! Det er mange eldre og pene bygninger her, noe som har en helt egen sjarm over seg. Vi tenkte egentlig å spise ute, men de spiste så mye på en restaurant på stranden, så vi var ganske mette. Etter spaseringen dro de tilbake til hotellet, og jeg dro hjem til leiligheten.

Fredag 27. Oktober

I dag var det feiring av halloween på skolen. Alle barna kom utkledd i kostymer og mange hadde sminket ansiktet. Jeg hadde laget et sår på armen, og hadde helt hvit linse på øyet, noe barna ikke skjønte hvordan gikk an. Jeg var litt usikker på om jeg skulle ta den på med tanke på at barna kan bli skremt, men de synes det var utrolig spennende. Fra morgenen av kom noen av mødrene til barna på skolen med kaker og mat med halloween som tema, så barna koste seg med lek, kaker og juice/brus. Jeg spurte rektor om det var noen mulighet for at familien kunne få komme på besøk på skolen, og det var ingen problem. Mamma, bestemor og gammeltante kom på besøk 40 min før vi var ferdige på skolen. Jeg fikk da vist de skolen, klasserommet hvor jeg jobber og skolegården. Når vi var inne i klasserommet kom barna inn igjen så da fikk jeg presentert de for barna, noe barna syns var veldig kjekt. Det er kjekt å få vise frem arbeidsplassen for det er jo på grunn av jobb at jeg er her, og de syns det var veldig fint å få se arbeidsplassen. De ventet utenfor skolen til jeg var ferdig med å følge barna ut, så tok vi en taxi sammen tilbake. De satte seg på en kafé som er rett ved inngangsdøren og tok seg en kaffe mens jeg gikk opp å skiftet. Etterpå ble jeg med de bort til hotellet. Monica og Ellen var på stranda i dag og de var der enda, så jeg og mamma fikk litt alene tid på hotellet. Det var utrolig godt å bare ligge å prate sammen, om alt som skjer hjemme og om alt som skjer her nede. Når jentene kom tilbake fra stranda og hadde dusjet dro vi alle til Luz shopping. Der gikk vi rundt om i forskjellige butikker og handlet endel. Jeg kjøpte en bag, som er kjekk å ha til bla. turen til marokko, og jeg fikk vist de hvor fine shoppingmuligheter vi har. Etter Luz dro vi til Área Sur en tur for å spise og shoppe enda mer. Shoppingsentrene ligger bare noen minutter til fots fra hverandre, noe som er veldig kjekt om man vil besøke begge. Hele tredje etasje på Área Sur er restauranter, en spillhall og kinosal så der er det litt å velge mellom om man vil spise. Siden vi dro såpass sent så hadde vi ikke så veldig mye tid på shopping, så vi delte oss slik at man kunne dra på de butikkene man ville. Jeg, mamma og bestemor dro på Primark siden både jeg og mamma er veldig glade i den butikken. De har masse utvalg av klær, smykker, vesker, sminke og annet "dilldall". Når vi var ferdig ringte vi til taxi for å dra hjem. Mamma bestilte ett rom for to og ett rom for tre personer på hotellet, men det var 3 senger på begge rommene. Derfor lurte de på om ikke jeg ville komme å ligge over sammen med de, noe jeg veldig gjerne ville for å få mest mulig tid sammen med de. Jeg dro derfor innom leiligheten, la ut tingene jeg kjøpte som jeg skal ha her, pakket en liten bag og tok med meg masse klær som mamma skal få ta med hjem til Norge. Det er utrolig kjekt, for både hun og bestemor pakket lite i koffertene sine slik at de kunne ta med ting og klær jeg ikke bruker her lenger, og ting jeg har kjøpt, hjem. Jeg dro bort til hotellet deres hvor vi pratet og koste oss før vi la oss. Det var utrolig deilig å ligge der, for sengene i leiligheten er så utrolig harde, så det var godt å få sove i en mykere seng.

Lørdag 28. Oktober

I dag var det utrolig fint vær og meldt veldig lite vind, så vi dro til stranda. Når vi kom dit var det helt vindstille og sola stekte, og det var utrolig godt. Vi ble på stranda hele dagen, noe som var veldig avslappende og koselig. Når vi dro hjem, dusjet jeg og ordnet meg før jeg dro bort til hotellet. Der var vi bare en kort stund før vi dro til Chiguagua for å spise. Jeg har fortalt mamma om den restauranten, sendt bilder på snapchat av mat derfra og de har jo lest på bloggen at det er min favorittrestaurant her. Derfor ville de gjerne at vi skulle dra dit å spise, og det syns jeg var et veldig godt forslag! Vi koste oss der, kjøpte nachos til "forrett" som er et stort fat med nachochips, gratinert med ost og to salsa sausen og guacamole. Til mat bestilte alle fajitas de pollo, og de syns det smakte veldig godt! Som jeg kanskje har nevnt tidligere, er maten man får rundt om på restaurantene ganske simpel. Jeg må ærlig si at jeg har ikke vært så veldig begeistret for maten jeg har smakt på andre restauranter, så derfor faller valget som oftest på Chiguagua. Det smakte like godt i dag som alltid, og det var kjekt at familien også ble like fornøyde som meg. Etter restaurantbesøket dro bestemor og tante tilbake til hotellet mens mamma, Monica og Ellen hadde lyst til å se litt av de små gatene i byen. Vi gikk derfor i noen gater hvor jeg også ikke har vært før og da fant vi en gate hvor det var MASSE folk (rundt klokken 23:00). Vi ble stående å se på folkene, og spekulerte på om det var noe spesielt som foregikk. To gutter som kunne godt engelsk fortalte at det var bargaten i byen, altså barer og masse liv nedover hele gaten. Vi tenkte egentlig å gå videre men så sa jeg "å komme seg gjennom folkemengden der ser ikke enkelt ut" og da prøvde vi på det. Det var masse folk i alle slags aldre som var der, og vi fant en bar i enden av gaten hvor vi kjøpte oss et glass vin. Det var veldig koselig å være der og tildels underholdende å se på menneskene som hadde inntatt endel alkohol. Vi var slitne etter en hel dag på stranda så vi dro tilbake til hotellet etter en times tid.

Søndag 29. Oktober

Dagen i dag er helt lik gårsdagen, stranda hele dagen og Chiguagua. Været var nydelig i dag også, og det var enda mindre vind enn i går. Derfor ble det også mer bading, for det blir veldig varmt i lengden å ligge å "steke" i solen. Vi koste oss og slappet av hele dagen før vi dro tilbake til Jerez. Jeg stakk innom leiligheten, dusjet og ordnet meg før jeg dro til hotellet. Der var vi en kort stund før vi dro til Chiguagua igjen. Siden de likte maten der så godt, og jeg ikke har noen andre steder å anbefale, gikk turen dit i dag også. Som vanlig, utrolig god mat! Vi koste oss lenge der, før vi gikk tilbake til hotellet. De skal reise med tog klokken 07:00 i morgen, så da blir det så stressende i morgen tidlig. Derfor dro jeg til leiligheten for å sove og heller gå ned på togstasjonen når de kommer dit. Gruer meg veldig til i morgen, for det å si farvel er aldri koselig. Skulle ønske de kunne være her mye lengre, men jeg er utrolig takknemlig for at de kom på besøk og for den tiden vi har hatt sammen.

Bilder fra uken:

bottom of page