top of page

Uke 10 av 14: Madrid

Mandag 6. November

Etter jobb i dag dro jeg på Carrefour med Ylva, Marit og Marianne. Carrefour er en veldig stor butikk (kjede) som kan sammenlignes med Coop Obs butikkene hjemme i Norge. Vi dro dit for å handle inn mat og andre nyttige ting som vi trengte. De har veldig godt utvalg av mat der sammenlignet med Mercadona som er den største butikken som ligger nærmest oss. Den ligger et godt stykke unna så det er kjekt å utnytte muligheten å storhandle der siden Marit har leid bil (arbeidsplassen hennes ligger 10 min til fots unna min, så jeg sitter på med henne om morgenen og har derfor betalt en del av summen for å leie bilen). Vi fikk handlet en god del matvarer, og det er veldig greit å handle endel på en gang så slipper man å dra på butikken flere dager i uken. Det blir fort mye dyrere og det er ikke alltid man har tid til det!

Tirsdag 7. November

Etter jobb i dag dro jeg hjem for å slappe av, dusje og skrive på notatene fra jobb. Litt senere ordnet jeg meg før jeg dro for å møte Maha og spise på og Chiguagua. De har så god mat der, og jeg blir aldri lei av å spise der. Det blir nok endel besøk der før jeg drar hjem! Vi spiste, koste oss og hadde det kjempegøy før vi dro hjem igjen.

Onsdag 8. November

Klassene som jeg og Maha jobber i har hatt et prosjekt om Roma ganske lenge, hvor de lærer om kulturen i det gamle Roma, hvordan de bodde, hilke klær de bruke og litt om kjente bygninger. Derfor dro begge klassene på tur til et arkeologisk museum i Jerez som har noe innhold fra Roma. Jeg kan ikke fortelle så veldig mye om det siden jeg skjønte veldig lite av hva som ble sagt under omvisningen, hehe.. Men det var interessant å se alle statuene, figurene og se hvor interesserte femåringer kan bli av et museum. Man trodde ikke femåringer kunne sitte stille og høre på prat om en annen kultur, men hun som jobbet der var veldig flink til å formidle informasjonen til barna og de hadde også en aktivitet med modelleire på slutten, så barna storkoste seg. Etter jobb i dag var både jeg og Maha ganske sultne og hadde lyst på litt "norsk" mat, så da gikk turen til IKEA for kjøttboller! Det er utrolig godt og det er jo svenske kjøttboller, men det spiser vi jo hjemme i Norge også! Så det blir som å spise norsk mat. De har også mange gode desserter der og en egen liten butikk med smågodt, laks, masse kjeks, giflar og mye annen svensk mat (som vi også har i Norge). Med andre ord, så drar vi dit når vi savnet maten hjemme. Etter å ha spist, dro vi hjem igjen. Jeg slappet av og så en film før jeg la meg for å sove.

Torsdag 9. November

Ja, mye av det vi gjør her nede er å spise mat. Turen gikk til IKEA i dag også, hehe. Jeg dro med Natalie og Maha, og Ida kom også å møtte oss der. Vi skal til Madrid i helgen og har enda ikke planlangt alt, så vi møttes for å planlegge litt mer om turen. Vi spiste og koste oss før vi alle dro hjem til meg og Natalie. Vi satte oss ned for å se på hotell og togbiletter, og fikk bestilt begge deler. Vi satt her og pratet og koste oss før Maha og Ida dro hjem.

Fredag 10. November

Jeg hadde egentlig tenkt meg til Portugal denne helgen, så jeg tok derfor fri fra jobb idag. Det ble ikke noe av den turen, så da tenkte jeg å dra tidligere til Madrid. Siden vi var så sene med å bestille tog så ble det ikke noe av det heller siden togene var fulle, men jeg dro til Sevilla. Der møtte jeg en jeg har blitt kjent med som jobber med studenter, for å lære enda mer spansk og han skulle hjelpe meg med "lekser". Gjennom Erasmus+ så har vi tilgang på en nettside hvor vi kan gjøre oppgaver og tester i spansk, og dette må vi holde på med jevnlig gjennom hele oppholdet. Noen av oppgavene kan være litt vanskelige, så jeg møtte han og fikk hjelp med å forstå det jeg ikke forstod. Det er mye bedre å blir kjent med spanske og bruke språket aktivt, fremfor å sitte i leiligheten å bruke google translate på det man ikke forstår. Jeg var der i noen timer, holdt på med spanskoppgavene og spiste mat før jeg tog toget til Madrid. Fra Jerez de la Frontera tar det ca 3 timer og 30 minutter med tog til Madrid. Siden jeg dro til Sevilla først, som tar én time, tok det ca 2 og en halv time i tog til Madrid. Det er veldig fine og komfortable tog, og man har tilgang til WiFi siden det er såpass lange distanser. Jeg hadde med med powerbank (bærbar lader til telefon) så jeg satt å så på film på toget. Når jeg kom frem i Madrid gikk jeg ut til der taxiene stod for å ta en taxi til leiligheten vi hadde leid. Jeg fikk en utrolig hyggelig taxisjåfør som kunne meget lite engelsk og snakket veldig gebrokkent spansk siden han var fra Bulgaria. Det var mye språkforvirring og latter, men det er kjekt med de taxisjåførene som prater under turen, for det gjør turen mer komfortabel syns jeg. Jeg kom frem til leilighetshotellet og fikk nøklene. Hun ene som jobber der ble med med opp for å vise leiligheten, for det er en rutine de har. Det var en utrolig fin leilighet med lyse og fine farger, stor TV, god sofa som er en sovesofa, to fine soverom, walk-in closet og et kjempefint bad. Vi bor også like ved en undergrunnsstasjon, noe som er kjekt hvis det er et stykke å gå til sentrum. Maha, Natalie og Ida kom en times tid etter med, og da dro vi for å kjøpe oss mat. Det lå en kebabsjappe rett ved leiligheten, så vi gikk dit og kjøpte oss kebab! Etter maten ordnet jeg og Maha oss for å utforske utelivet. Vi fant et utested like ved oss, og gikk dit. Det var ikke så mye folk der og jeg tror mange av de som var der var under 18 år. Vi ble ikke der så lenge før vi dro tilbake til leiligheten for å legge oss.

Lørdag 11. November

Vi sto opp tidlig i dag, ordnet oss og dro til Starbucks for å spise frokost. Vi sjekket ut hvilke shoppingmuligheter de har her, og fant ut at det var bare 20 minutter å gå ned til gatene hvor det var butikker. Vi gikk derfor ned dit etter å ha spist frokost. De har veldig mange kjente butikker som Primark, H&M, Zara, Michael Kors, Calvin Klein, Tommy Hilfiger, Stradivarius, Victoria's Secret og mange fler. Vi gikk først til Primark siden vi kom til den først, men vi gikk fort ut igjen da butikken besto av 5 store etasjer, masse folk og en enorm kø for å betale. Lørdag er kanskje ikke den beste dagen for å shoppe i en hovedstat! Vi shoppet litt videre før jeg og Maha dro tilbake til leiligheten, for hun har to venninner fra Norge som kommer hit til Madrid og de skal sove sammen med oss. Jeg ble med henne for å hente jakken min, for det er ikke noe særlig varmt i skyggen her. Vi gikk sammen med venninnene hennes ned mot sentrum, møtte Ida og Natalie og spiste middag sammen. Det var veldig koselig, og godt å få en liten pause fra gåingen. Etter middag så gikk vi i enda flere butikker og shoppet litt mer før jeg, Natalie og Ida gikk på Starbucks for å ta en pause. Som nevnt og som dere skjønner er Starbucks en stor favoritt! Etter det dro vi å handlet vann og så på noen butikker før vi dro til leiligheten sammen med resten. Vi slappet av, kjøpte oss litt mat og ordnet oss før jeg, Maha og hennes to venninner fra Oslo dro for å sjekke et utested vi fikk anbefalt fra noen vi møtte på utestedet i går. Vi tok da en taxi dit og det så ikke så stort ut fra utsiden. Men inne, wow, 8 etasjer! Første etasje er inngang, betaling og stort dansegulv som er fullstappet av folk. Andre etasje er mange sofaer hvor du kan reservere og få drikke servert på bordene, herifra ser du ned på det store dansegulvet i første etasje og det er samme musikk (spansk, engelsk og det som er populært nå) i begge etasjene. Tredje etasje er karaoke bar og et eget dansegulv. Fjerde etasje er et stort dansegulv hvor det spilles Funky og R&B musikk. Femte etasje er kissing room (sier seg selv hva det er for) og coktail bar, som er en egen bar hvor dørene er lukket slik at man ikke hører musikken fra de andre etasjene så godt. Der er det roligere og stillere, så vi satt mye der siden det var så mye i folk i de andre etasjene. Sjette etasje er Party zone som er et stort dansegulv likt som i første etasje, bare med mindre folk slik at det er mulig å danse uten å stå som sild i tønne. Syvende etasje er en bar hvor du kan bestille drinker, sitteplasser og dansegulv. Åttende etasje er takterasse hvor det føles ut som man sitter ute, men det er tak over deg slik at man unngår regn. Der kan man også få kjøpt pizza og nyte selskapet uten dunkende musikk rundt deg hele tiden. Vi var mest i cocktail baren og på takterassen slik at vi kunne høre hverandre prate samtidig som det var musikk i bakgrunnen. Vi var litt på da dansegulvet i sjette etasje også, men første etasje ga vi opp etter 10 minutter for det var så mye folk. Vi var der en god stund før vi tok taxi til Mc Donalds for nattmat for så å gå tilbake til leiligheten. Det var en veldig gøy kveld og utrolig spennende og oppleve hvor store forskjeller det er på utelivet her sammenlignet med Jerez, og også sammenlignet med Norge med tanke på at utestedene her stenger mellom klokken fem og klokken 8 på morgenen.

Søndag 12. November

Vi våknet rundt klokken tolv idag, noe som var litt sent men samtidig er jo mange av butikkene stengt så det er ikke noe shoppingmuligheter uansett. Vi ordnet oss, pakket og dro til Starbucks for å spise frokost før vi dro videre til togstasjonen. Toget vårt går klokken to, noe som er litt kjipt for vi får sett så lite av byen. Men sånn blir det når man er sen ut til å bestille tur! Vi tok toget hjem, som tok tre og en halv time (pluss togbytte i Sevilla, men med kun 15 minutter mellom). Når jeg kom hjem spiste jeg, dusjet, så en film og sovnet veldig tidlig.

Helgen har vært utrolig gøy og Madrid anbefales for de som er glade i shopping, uteliv og å se severdigheter. Én helg er alt for kort tid så jeg har veldig lyst til å ta en langhelg der senere, for vi fikk jo ikke sett noen severdigheter som vi kunne tenkt oss. Men shopping ble det iallefall, og jeg handlet overraskende lite. Det var så mye butikker og mye utvalg, så man innså at man kom ikke til å rekke å gå gjennom alt på en dag uansett. Derfor ble det bare litt handling på Victoria's Secret, Stradivarius, Calvin Klein og en butikk til jeg ikke skal nevne da jeg handlet julegaver der. Jeg utnyttet muligheten til å handle på butikker som vi ikke har her i Jerez, for Primark, Nike Factory, Adidas, H&M, Zara og Mango har vi jo her i Jerez! Jeg er veldig fornøyd med at vi tok turen til Madrid, og det var en veldig fin by med fine og koselige shoppinggater!

Bilder fra uken:

bottom of page