top of page

Uke 11 av 14: Marokko

Mandag 13. november

I dag byttet jeg klasse på jobb. En av engelsklærerne på skolen trenger mye hjelp i engelsktimene, så rektoren bestemte at jeg skulle være med henne de siste ukene av oppholdet. Jeg forstod det da som om at jeg kun skulle være med henne i engelsktimene men jeg skal være sammen med henne fast de siste ukene. Altså både i engelsk- og spanskundervisning. Det er veldig interessant å få prøvd litt forskjellig og nå jobber jeg i fem forskjellige klasser, både 1A, 2A, 2B, 5B og med femåringene Maha jobber med (alderen i klassetrinnene er lik som i Norge, altså elevene i 1A fyller 6 år i år). Det er litt kjipt at jeg ikke skal jobbe mer sammen med femåringene for jeg har blitt veldig knyttet til barna. Men jeg kan jo alltids stikke innom klassen deres å si hei! Etter jobb dro jeg på besøk til Marit og vi satt å pratet og slappet av før vi bestemte oss for å dra på IKEA for å spise kjøttboller. Vi satt lenge på IKEA å koste oss med maten, lo masse og pratet om alt mulig før vi dro hjem. Det ble ganske sent, så jeg stelte meg når jeg kom hjem og pratet med en venninne før jeg sovnet.

Tirsdag 14. november - jeg slappet av hele dagen for jeg begynner å bli forkjølet

Onsdag 15. november

Etter jobb i dag dro jeg, Maha og Marit til Carrefour fordi de ville kjøpe seg en varmeovn. Vi er heldige som har aircondition i alle rommene i leiligheten, så hvis vi skrur på varme et soverommet mitt varmt på noen få minutter. Marit og Maha har kun varme/aircondition på stua, så hos de er det veldig kaldt om nettene. Vi dro til Carrefour men ble sittende en stund å prate i bilen før vi skulle gå inn, og da kom Maha på at de hadde språkskole i dag. Jeg, Natalie og Marianne kom hit en uke før Maha, Marit og Ylva så vi hadde språkskole en uke lengre enn de. Derfor har de fordelt den siste uka med skole utover resten av oppholdet, så de har to timer med språkskole én dag i uken. Når de kom på at det var skole var det 15 minutter til skolen skulle begynne så vi måtte bare kjøre til skolen med en gang. Jeg ble med inn for å hilse på Maria og hun lurte på om jeg skulle være med i klasse, og jeg spurte jo da om jeg fikk lov, og det var helt greit. Det var veldig godt å komme tilbake på skolen og å ha muligheten til å stille spørsmål om ting jeg lurer på i forhold til språket. Etter språkskolen dro vi tilbake til carrefour slik at de fikk kjøpt seg en varmeovn og jeg fikk kjøpt litt mat. Etter handleturen dro vi hjem igjen og jeg spiste litt mat før jeg gikk å la meg.

Torsdag 16. november

Etter jobb i dag slappet jeg av, spiste mat og dusjet før jeg, Natalie og Maha tog toget til Sevilla. Vi skal dra til Marokko i helgen med Erasmus Club og må møte opp for å ta bussen klokken 04:30 fredag morgen. Derfor må vi dra til Sevilla i dag og sove der. Vi kom til Sevilla, dro å shoppet litt, så litt rundt i byen og spiste før vi dro til leiligheten vi hadde booket. Vi koste oss, hørte musikk og slappet av. Jeg og Maha tenkte egentlig å delta på et arrangement sammen med andre Erasmus studenter, men når vi var ferdig ordnet og klare for å dra ut så var klokken veldig mange. Derfor ble vi bare i leiligheten og koste oss, og plutselig var klokken 4 og vi måtte dra til bussen.

Fredag 17. november

Vi dro til bussen litt over klokken 4 og møtte de andre Erasmus studentene der og de som jobber i Erasmus club. Vi var veldig trøtte siden vi ikke hadde sovet noe, så vi sovnet veldig fort på bussen alle tre. Bussturen tok ca to timer til Algeciras hvor fergen går fra, og vi våknet når vi var fremme der. Da måtte vi ut av bussen og ta med oss bagasjen inn for å få billetter og så gå gjennom kontroll hvor de sjekket billett, pass og sikkerhetskontroll av bagasje. Det tok én time med fergen før vi var i Ceuta i Marokko. Fergen lignet litt som hurtigbåtene vi har hjemme i Norge, bare mye større og at den tar kjøretøy. Ceuta er en del av Spanias selvstyrte regioner (i følge wikipedia) så man må kjøre noen minutter før man kommer til passkontrollen. Der måtte vi fylle ut et lite skjema med navn, passnummer, fødselsdato, hvor vi kom fra, hvor vi skulle oppholde oss i Marokko og hvorfor vi skulle dra dit. Dette måtte vi levere i passkontrollen sammen med pass/ID-kort. Dette skulle egentlig bare ta 45 minutter, men siden vi var 4-5 busser der samtidig så tok det lengre tid enn forventet. Når vi endelig fikk tilbake passene og ID-kortene så var det en jente som ikke fikk tilbake sitt ID-kort, og de måtte da begynne å lete etter det. Det endte med at de ikke fant igjen ID-kortet hennes, men hun hadde også pass så vi kom oss videre etter 4 timer venting i passkontrollen. I passkontrollen møtte vi en guide som skulle bli med oss og være sammen med oss hele helgen. Deretter gikk turen til Hulen til Hercules hvor vi gikk inn i en hule i fjellet. Det ble bare et kjapt besøk der siden vi var såpass langt bak de andre bussene (vi var 3 busser, og de to andre bussene kjørte mens vi sto fast i passkontrollen). Deretter dro vi til en strand som lå like ved hulen hvor vi skulle ri på kameler. Der var også den ene bussen med studenter å ventet på oss. Det er syv stykker som jobber i Erasmus club, av de jeg har møtt på arrangementene deres, og fem av de var med på turen. Blant de er det en fotograf og han tar bilder på alle turene og arrangementene de har, så han ventet på at vi skulle komme til stranden slik at han kunne te bilder av gruppen vår også. Det er utrolig kjekt, for alle bildene de tar blir lagt ut på facebooksiden deres slik ta alle kan gå inn å se på bildene. Etter kamelridningen kjørte vi til Tanger og gikk rundt i gatene der mens guiden fortalte om de forskjellige bygningene og gatene vi så. Vi fikk en halvtimes tid til fritid og da spurte vi guiden om han visste hvor vi kunne finne en minibank. Guiden vår var utrolig snill og tok oss med til en minibank og ventet på oss for å følge oss tilbake til de andre. En annen fordel var at Maha kan arabisk så hun kan ta seg av praten hvis vi skal kjøpe noe i en butikk og ved andre anledninger. Etter spaserturen i Tanger dro vi til hotellet for å sjekke inn. Når vi fikk nøklene til rommet og endelig kunne gå å slappe av litt var klokken 19:45, og middagen var klokken 20:30. Det betyr at vi hadde 45 minutter på å ordne oss, noe som er ganske lite tid når du må pakke ut av bagen, egentlig må dusje og må ordne deg. Alle Erasmus studentene spiste middag på hotellet og veldig mange satt å slappet av i lobbyen i hotellet etter middag. Vi tenkte egentlig å legge oss å sove etter middagen, men vi ble invitert inn på rommet til noen av studentene. Vi gikk derfor opp på rommet og slappet av litt og før jeg og Maha gikk ned igjen. Der var det sikkert 15 stykker og vi satt oss med dem og pratet, ble kjent med flere studenter og hørte musikk. Det ble veldig sent og vi gikk opp på rommet igjen for å få litt søvn siden vi skal opp tidlig i morgen.

Lørdag 18. november

Vi våknet klokken 07:15 som da vil si at vi hadde 45 minutter på å ordne oss, ta med oss det vi trenger å ha i dag, spise frokost og være klar til bussen går. Vi ordnet oss kjapt, gikk fort ned og rakk å spise opp halve frokosten før vi skulle dra. Heldigvis hadde de "baguetter" vi kunne smøre på og croissanter så jeg tok med meg resten av frokosten i bussen. Vi tok buss i ca en time til Chefchaouen hvor vi hadde en guidet tur. I den delen av byen vi gikk gjennom er nesten alle bygningene malt blå, så det var utrolig fint å spasere gjennom byen. Når vi var ferdig med turen rundt om så fikk vi fritid i en times tid og da gikk vi til en plass hvor man kunne ta henna. Det er en type maling fremstilt av en plante som tørker inn og sitter i huden din i noen dager eller uker, alt etter hvilken maling de bruker tror jeg. Etter vi hadde tatt det gikk vi å så litt rundt om i gatene før vi gikk tilbake der vi skulle møte de andre studentene igjen. Der tok vi et felles bilde av hele gjengen før vi dro til Tetuan for å spise lunsj (en time i buss). Der spiste vi lunsj i et "palass" hvor det var tre menn som satt å spilte musikk mens vi spiste. Etter maten var det en dame som kom å danset og en mann som danset med levende lys. Det var en interessant opplevelse å spise typisk marokkansk mat og det å høre marokkansk musikk samtidig. Etter lunsjen hadde vi en guidet tur rundt i Tetuan og til slutt var vi inne i en butikk om man kan kalle det en butikk. Der fikk vi et lite "foredrag" fra en av de som jobbet der om mange ulike produkter de bruker både kosmetisk, i matlaging og som homeopat medisin. For eksempel hadde de ansiktskremer, krydder, massasjeoljer og pulver av eukalyptus som skal kurere snorking. Deretter ble der retur til hoteller i Tanger og bussturen tilbake tok også en times tid. Som dere leser er det et ganske stramt program og lite tid til avslapping sett bort i fra på bussen, så vi hadde en time på å ordne oss på hotellet før det ble middag. Vi gikk ned å spiste middag og etter middagen kom det tre karer som spilte musikk og danset. Etter de kom det også en magedanser som tok med seg en av studentene opp å danset. Mennene spilte musikk mens de danset magedans og når de var ferdige begynte mennene og danse igjen. De plukket ut flere studenter for å danse sammen med de og vi har jo blitt godt kjent med de som jobber i Erasmus club så de dyttet meg og Maha inn i sirkelen slik at vi også ble med og danset. Det var veldig gøy og vi koste oss masse.

Etter showet slappet vi av litt før det sto barbesøk på planen. Noen av studentene valgte å gå å legge seg mens andre dro ut på baren/utestedet som var i samme bygg som hotellet. Vi dro da til utestedet og ble der ganske lenge. Det var gøy men samtidig var det utrolig høy musikk og veldig lite variasjon i musikken, så mange dro tilbake til hotellet etter kort tid. Vi dro etterhvert vi også og ble sittende på hotellrommet å spille kort og øve spansk sammen med noen andre studenter. Det ble altså lite søvn denne natten også, men noen timer ble det!

Søndag 19. november

Jeg våknet klokken 9 i dag og var kjapp til å ordne meg og pakke bagen, slik at jeg kunne bruke tiden på å spise frokost. Jeg gikk ned for å spise og Maha og Natalie kom ned ikke lenge etter meg. Når vi var ferdigspiste leverte vi nøklene i resepsjonen og gikk til bussen vår. Vi kjørte til en by som heter Assilah (en times kjøretur) hvor vi gikk rundt i byen med forklaring om forskjellige bygninger fra guiden, før vi fikk over to timer med fritid. Vi gikk til en minibank og tok ut noen kroner før vi satt oss på en cafe og kjøpe oss en is. Etter det spaserte vi bare rundt om i byen før vi skulle møte opp. Vi tok et siste felles bilde før vi gikk til bussene og skulle dra tilbake til Ceuta, og det tok ca to timer å kjøre dit. Der gikk vi av bussen, tok ut bagasjen, fikk billettene til båten, gikk gjennom sikkerhetskontrollen og satt oss for å vente en times tid før vi kunne gå ombord. Vi kjøpte oss litt mat og spiste mens vi ventet. Når vi kom til Algeciras var Marit og Ylva der for å hente oss, siden bussen går tilbake til Sevilla og den er ikke fremme der før etter siste toget tilbake til Jerez har gått. Fra Algericas tar det ca en time å kjøre til Jerez og vi hadde egentlig bestilt skyss gjennom blablacar, som er en app/nettside hvor folk legger ut ruter de skal kjøre så kan man sitte på med de. Men hun vi skulle sitte på kanselerte turen, så da var det utrolig snilt at Marit ville komme å hente oss. Vel fremme i leiligheten gikk jeg i dusjen for så å legge meg.

Det var en utrolig interessant helg! Det å besøke et annet land, til og med en annen verdensdel, var veldig spennende. En kultur som er helt ulik alt annet jeg har sett både positivt og negativt. Vi ble kjent med mange flere studenter og har nye minner å se tilbake på.

Bilder fra uken:

bottom of page