top of page

Uke 12 av 14: Besøk av veileder

Mandag 20. november

Etter jobb i dag dro jeg hjem for å slappe av. Jeg så noen filmer og skrev litt notater til logg før jeg dusjet og ordnet meg. Ida reiser hjem til Norge på fredag, men drar til Malaga i morgen og blir der til hun skal reise. Så ikveld skal vi ha en siste middag mens alle sammen er her, de fleste ihvertfall da Silje og Britha har dratt hjem. Som dere kanskje skjønner dro vi til Chiguaga for å spise da denne har falt i smak hos alle. Vi satt der lenge å spiste, pratet, mimret over ting vi har opplevd her og snakket om hva vi skal gjøre når vi kommer tilbake til Norge. Vi satt der veldig lenge før vi sa hadet og gikk hjem hvert til vårt. Det var veldig kjipt og trist å si hadet, for jeg innser hvor fort tiden har gått, at jeg snart skal hjem igjen selv, hvor heldig jeg har vært som har fått oppleve alt man har opplevd og hvor heldig jeg er som har blitt kjent med så mange fantastiske folk!

Tirsdag 21. november

Dagen i dag har vært veldig slapp. Jeg har skrevet på bloggen fra forrige uke, ryddet rommet og drevet på med språkkurs. Vi har et språkkurs på nett gjennom Erasmus hvor vi må gjøre oppgaver jevnlig gjennom hele oppholdet. Jeg og Natalie satt å gjorde noen oppgaver på kurset sammen og det er kjekt å få friske opp litt i "skrivekunnskapene". Vi bruker jo språket mest muntlig og jeg merker at jeg glemmer litt hvordan ordene skrives, så det er kjekt å holde på litt med språkkurset!

Onsdag 22. november

Etter jobb i dag ble jeg meg Maha til en tatoveringssjappe for å høre om prisforskjeller her i forhold til i Norge da Maha har en tatovering hun vil ta. Etter det bestemte vi oss for å dra til IKEA for å spise kjøttboller. Det er alltid like godt! Veilederen min Camilla skulle egentlig komme hit rundt seks tiden i dag men på grunn av forsinkelser på Gardemoen rakk hun ikke flyet til Malaga, så hun kommer ikke før i natt. Vi hadde egentlig tenkt å dra ut å spise sammen ikveld og da har vi jo tid for oss hvor vi kan prate om hvordan ting er her for meg, hvordan ting er på jobb hjemme i Norge og jeg kan få litt tips til loggskriving. Kjipt at det ble forsinkelser, men slik blir det noen ganger! Jeg brukte da tiden på å rydde rommet og vaske litt i leiligheten. Rommet mitt hjemme i Norge er strøkent så og si hele tiden men her har jeg det litt mer rotete. En uvane men slik blir det når man tenker at man "kun" skal være her i tre måneder. Jeg har også vurdert å pakke ferdig ene kofferten siden det er mye sommerklær jeg ikke bruker lenger, og jeg har jo to kofferter. Men da blir den stående på gulvet på soverommet så da venter jeg heller litt. Vi har ganske store klesskap så nå står begge koffertene mine i klesskapet. Etter ryddingen laget jeg meg litt mat før jeg gikk å la meg.

Torsdag 23. november

Camilla kom i natt, og i dag skal hun og Maria komme på skolen på besøk for å se hvordan jeg har det på jobb. Jeg jobber jo nå i fem forskjellige klasser men siden jeg har bruk mesteparten av tiden min sammen med femåringene skal jeg være sammen med de i dag. Camilla og Maria kom fra morgenen av, og det er kjekt for da fikk de se hvordan det er når barna kommer på skolen. Vi gikk opp til klasserommet sammen med klassen og jeg fikk presentert Camilla og Maria for klassen. De ville gjerne ha noen ord med Toñi som er læreren i klassen, for å spørre hvordan jeg er med barna og hvordan jeg jobber i klassen. Derfor hadde jeg samlingsstund med barna så de fikk gå ut av klassen for å prate. Etter det fikk de en omvisning på skolen hvor de fikk se biblioteket, spiserommet/arbeidsrommet for lærerne, hilse på en annen klasse jeg jobber i og fikk se skolegården. Sønnen til Maria går i fjerde klasse på skolen så hun kjenner til skolen fra før av, men det er kjekt for henne å høre mine synspunkter om hva de har på skolen. De hadde dessverre ikke så mye tid på skolen men de fikk se det viktigste. Hvordan jeg er i klassen med barna og hvordan skolen ser ut. Etter jobb møtte jeg Camilla da hun kom for å se leiligheten. Hun fikk en omvisning i leiligheten før vi gikk ned på Maruzella (en av restaurantene som ligger rett utenfor) og spiste litt mat. Det var godt å møte henne igjen og det var kjekt å høre om hvordan det er på jobb hjemme. Vi gikk opp igjen etter vi hadde spist for hun fikk et skjema fra Ingunn som måtte fylles ut. Der var det spørmål om hvordan jeg trives, om jeg føler jeg mestrer oppgavene på jobb, om jeg utnytter fritiden godt, hva jeg har lært osv. Etter å ha gått gjennom spørsmålene og pratet om masse forskjellig så dro hun tilbake til hotellet og jeg ordnet meg før vi skal ut å spise. Jeg, Natalie og Marianne gikk til hotellet og møtte Camilla før vi gikk videre til sentrum hvor vi skulle møte Maria. Vi dro til en restaurant som serverer lokal mat og spiste der. Det var helt greit mat der og vi koste oss sammen og fortalte Camilla om ting vi har opplevd. Etter middagen fulgte vi Camilla til hotellet før vi dro hjem.

Fredag 24. november

Rett over veien for skolen har de åpnet en ny kafé/bar, så etter jobb gikk vi dit sammen med kolleger for å ta en drink/øl. Det var veldig sosialt og koselig og det er en god anledning til å få pratet mer med de man ikke jobber sammen med på skolen. De er flinke på skolen til å ha sosiale sammenkomster etter arbeidstid, da de samles en gang i måneden for å ta en drink eller å dra ut for å spise. Etter det dro jeg hjem for å si hadet til Camilla og Marianne, da hun drar hjem noen uker før oss. Som vanlig er det ikke noe kjekt å må si hadet og man merker selv hvor nærme hjemkomstdatoen man kommer. Jeg har begynt å bli syk igjen, så jeg slappet av resten av dagen og gikk å la meg tidlig.

Lørdag 25. November og søndag 26. november:

På lørdag våknet jeg og formen var elendig. Formen var heller ikke bedre på søndag så hele helgen har jeg ligget i senga etter sittet i sofaen å sett filmer, sovet, skrevet på bloggen og spist mat!

Bilder fra uken:

bottom of page