top of page

Uke 13 av 14: Besøk på brannstasjonen og Cadiz

Mandag 27. november

Som nevnt i forrige innlegg har jeg ligget syk hele helgen, og formen er fortsatt ikke helt topp. Jeg, Maha og Natalie dro på Carrefour en tur for å handle litt mat og for å hente et par briller. Jeg bruker briller til vanlig så jeg ikke får vondt i hodet når jeg konsentrerer meg om å lese, skrive, kjøre bil osv. Jeg glemte brillene mine i Norge når jeg dro hit så bestemor sendte de i posten til meg, men posten her har plukket de ut i tilfeldig kontroll som vil si at jeg må sende inn beviser på at jeg er meg for å få hente de ut. For å få til det måtte jeg ha spansk ID, og jeg fikk 4 dager på meg til å ordne midlertidig spansk ID. De fire dagene var da helg og jeg fikk ikke mulighet til noe, så vi lar pakken være for da sender de den tilbake til bestemor til slutt. Pakken er fortsatt i Madrid så jeg fant ut at det var like greit å kjøpe et nytt par. Jeg fant et par jeg syntes var veldig fint og til en rimelig penge hos en optiker ved carrefour. Så jeg dro tilbake dit i dag for å hente de. Etter det dro vi hjem igjen og jeg la meg og sov for å prøve å bli i bedre form til i morgen.

Tirsdag 28. november og Onsdag 29. november

Jeg er fortsatt syk så etter jobb både tirsdag og onsdag har tiden gått til avslapning, filmer, skriving på bloggen, bestilt mat og soving. Mer er det ikke å skive om de to dagene!

Torsdag 30. november

Dagen i dag har vært tilnærmet lik tirsdag og onsdag, da formen fortsatt er dårlig. Vi har laget middag sammen i leiligheten og siden Marianne dro hjem tidligere enn oss har vi ett rom ledig i leiligheten, så Maha har flyttet inn hos oss. Vi spiste altså middag sammen og så en morsom film. Etter det dro vi til et sted som heter "Depiline" som er en skjønnhetssalong hvor det er frisør, man kan vokse seg, ta sol, få massasje og manikyr. Sengene her er så utrolig harde så jeg har hatt vondt i ryggen og nakken siden jeg kom hit. Prøvde derfor massasje for å se om det hjalp på smertene. Etter det dro vi på butikken en tur for å handle litt. Når vi kom hjem dusjet jeg, skrev litt på bloggen og så serie før jeg gikk å la meg.

Fredag 1. desember

På jobb i dag dro vi til brannstasjonen med femte klassen for å få omvisning der. Vi spurte rektor om Maha også kunne bli med slik at vi får opplevd mye av det samme, ihvertfall når det gjelder utflukter. Det var interessant å få se hvordan brannstasjonen deres så ut og hvilket utstyr det har, og jeg fikk intrykk av at det var ganske likt som vi har det i Norge. Men nå er det jo mange år siden jeg var på omvisning på en brannstasjon i Norge. Det var en veldig fin dag på jobb og jeg merker jeg blir fort knyttet til elevene i klassene jeg jobber i. De i femte klasse her er like gamle som femteklassinger i Norge, altså 10 år, så de er veldig interesserte i Norge, norske ord, hvordan navnet deres uttales på norsk osv. Og jeg syns jo det er veldig kjekt å kunne fortelle litt om Norge og om språket mitt! Når jeg kom hjem var jeg ganske sliten så jeg la meg å sov litt. Jeg sto opp, spiste litt mat og så dro jeg og Maha ut en tur for å se litt mer av byen. Vi var ute noen timer og gikk til forskjellige plasser vi ikke har vært tidligere, før vi dro hjem igjen. Jeg dusjet og ordnet meg før jeg ble hentet av en venninne jeg har blitt kjent med her. Vi dro til Cadiz for å se byen og for å spise. Vi vandret litt rundt i byen og så på den fine julepynten før vi fant en restaurant hvor vi spiste veldig god mat. Etter maten dro vi ned mot sjøen for å se i en park som ligger helt ned ved sjøen. Det var utrolig fint der, og det var litt synd at vi dro så sent med tanke på at man ikke ser like mye i mørket. Vi gikk bort til et hotell som ligger like ved parken hvor de har en bar der man kan sitte ute å nyte noen drinker. Vi kjøpte oss en drink og satt der å pratet før vi dro tilbake til Jerez. Det var en veldig koselig tur og fint å få se enda en by her.

Lørdag 2. desember

I dag sov jeg lenge og har slappet av hele dagen. Jeg har sett på julefilmer siden det er desember, sett på jul i svingen sammen med Maha og Natalie (siden det er årets julekalender på NRK), skrevet litt på bloggen og vasket klær. På kvelden dusjet jeg og ordnet meg før jeg og Maha dro en siste tur på iroko. Etter å ha vært der en stund tok vi taxi til Mc Donalds, bestilte mat i drive through og dro hjem for å spise før vi la oss.

Søndag 3. desember

I dag sov jeg også lenge, slappet av, så julekalender og noen julefilmer. Jeg, Maha, Natalie og Ylva dro sammen bort til Maria rundt seks tiden for å bake kanelsnurrer. Der var også Linn og en annen jente som er elev på språkskolen (husker desverre ikke navnet hennes, da jeg kun har møtt hun en gang før). Der fikk vi først se noen videoer som Maria, en av hennes datter sin første kommunion (katolsk sermoni) og en video som en annen lærling har laget til Maria med bilder og vidoer fra lærlingens opphold her i Jerez for noen år siden. Deretter satt vi i gang med baking av kanelsnurrer hvor vi brukte samme oppskrift som jeg og pappa bruker når vi baker. Det tar jo litt tid med tanke på heving men det var veldig sosialt og hyggelig. Kanelsnurrene ble veldig gode og vi spiste og koste oss før vi dro hjem igjen rundt 11 tiden, og jeg la meg med en gang vi kom hjem.

Bilder fra uken:

bottom of page